Przejdź do treści

Polska zakończyła swój udział w Światowej Wystawie EXPO 2025 Osaka spektakularnym sukcesem. Pawilon Polski odwiedziło ponad 1,3 miliona gości, a ekspozycja została uhonorowana prestiżową Złotą Nagrodą BIE (Bureau International des Expositions) w kategorii pawilonów średniej wielkości.

Wśród osób, które przez sześć miesięcy współtworzyły ten sukces, znalazła się czwórka studentów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, którzy jako wolontariusze reprezentowali Polskę w samym sercu Japonii.

Pawilon Polski na EXPO OSAKA 2025 – https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/pawilon-polski-na-expo-2025-otwarty

Polska na EXPO OSAKA 2025 – założenia i cele

Charakter i skala wystawy

EXPO Osaka 2025 odbyło się w dniach 13 kwietnia — 13 października na sztucznej wyspie Yumeshima w Osace. Wzięło w nim udział 170 delegacji państwowych i międzynarodowych organizacji, a teren wystawy odwiedziło około 28 milionów gości.

Polska była jednym z 40 państw z samodzielnym pawilonem, który zyskał szerokie uznanie — pod kątem architektury, oferty kulturalnej oraz programów biznesowych. Główny nacisk na tej wystawie położony został na ukazanie Polski jako kraju dynamicznie rozwijającego się, gotowego do dialogu i twórczej współpracy na arenie międzynarodowej, a myślą przewodnią naszej obecności na EXPO było hasło „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”.

Pawilon Polski na EXPO OSAKA 2025 – https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/pawilon-polski-na-expo-2025-otwarty

Brązowy medal Pawilonu Polski w kategorii średnich pawilonów
Brązowy medal Pawilonu Polski w kategorii średnich pawilonów – https://expo.gov.pl/news/polska-z-dwiema-nagrodami-na-expo-2025/

Koncepcja Pawilonu Polskiego

Pawilon Polski, zlokalizowany w strefie „Ratowanie Życia” o powierzchni ok. 1000 m², został zrealizowany w duchu nowoczesności, poprzez wykorzystanie organicznych form drewnianych oraz tradycyjnych technik konstrukcyjnych „Kigumi Koho”. Mottem architektury była „spirala kreatywności”, mająca symbolizować eksport polskiej innowacji i twórczości, a główną postacią narracji był Fryderyk Chopin, którego utwory towarzyszyły zwiedzającym w trakcie cyklicznych koncertów.

Pawilon nagrodzono brązem w kategorii „Best Medium Pavilion” oraz srebrem za wystawę „Plantacja Idei”. Znalazł się on także na liście „The New York Times” w zestawieniu „25 rzeczy, które warto zobaczyć na EXPO OSAKA 2025”.


Efekty gospodarcze i kulturalne

Polski pawilon promował kluczowe dla krajowej gospodarki sektory: medycynę i farmację, kosmetyki, IT/Fintech, zielone technologie, branżę AgriTech oraz sektor gamingowy. Uczestnictwo w EXPO było okazją dla rozwoju handlu i inwestycji, z potencjalnymi partnerami z Japonii i Azji, a program gospodarczy okazał się jednym z najintensywniejszych w historii polskiego udziału w wystawach światowych.

Wśród kluczowych wydarzeń znalazły się Polsko-Japońskie Forum Eksportowe i Inwestycyjne. Udział polskich przedsiębiorców stał się okazją do umacniania wizerunku Polski jako państwa otwartego na rozwój i współpracę międzynarodową.

Pawilon Polski stał się również areną dziesiątek wydarzeń kulturalnych i naukowych, w tym licznych koncertów, wystaw i warsztatów edukacyjnych

Polsko-Japońskie Forum Inwestycyjne OSAKA 2025 – https://expo.gov.pl/galeria/polsko-japonskie-forum-inwestycyjne/

Udział studentów PJATK w przygotowaniu i realizacji wystawy

Rekrutacja i proces przygotowania

Zaangażowanie PJATK w projekt EXPO 2025 rozpoczęło się ponad dwa lata przed otwarciem wystawy, czego owocem w sierpniu 2024 roku, było zaproszenie naszej uczelni przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu do udziału w tym najważniejszym i najbardziej prestiżowym wydarzeniu gospodarczo-kulturalnym na świecie.

Wraz z kilkunastoma innymi polskimi uczelniami, PJATK miała zaszczyt reprezentować Polskę w Pawilonie Polskim.​ Spośród 52 zgłoszeń wybrano czterech studentów — Marcelinę Nowakowską, Nadię Zarańską, Jędrzeja Kasprzaka i Joannę Gawryłę.

Studenci przeszli skomplikowany proces rekrutacyjny, obejmujący weryfikację znajomości języka japońskiego i angielskiego oraz testy kompetencji międzykulturowych, prowadzone przez wykładowców, m.in. Piotra Milewskiego oraz Jakuba Zajferta. Przed wyjazdem nasi studenci odbyli szkolenia BHP, z języka japońskiego biznesowego oraz uczestniczyli w spotkaniach organizacyjnych z przedstawicielami PAIH oraz Pasona Group i Dilottle Japan, którzy to doskonale przygotowali ich przed wyjazdem, omawiając realia funkcjonowania japońskiego rynku.


Przebieg praktyk i zakres działań

Czwórka studentów PJATK przez pół roku współtworzyła codzienne funkcjonowanie polskiego pawilonu, pracując w systemie zmianowym, obsługując gości (dziesiątki tysięcy osób tygodniowo), a także biorąc udział w koordynacji wydarzeń naukowych, kulturalnych i promocyjnych.

Praca w pawilonie w 99% odbywała się w języku japońskim, a studenci pełnili rolę ambasadorów polskiej kultury i innowacji, wspierając prezentacje regionalne, koncerty, warsztaty oraz Dzień Ziemi (w tym symboliczne sadzenie drzew w Osace). Studenci łączyli przy tym obowiązki expo z nauką na PJATK — dzielnie nadrabiając zaległości akademickie, co pokazuje, jak kształcenie integruje się z praktyką międzynarodową.

Marcelina Nowakowska

Relacje i wrażenia studentów

Relacje naszych studentów publikowane na stronach PJATK i w mediach uczelni ukazywały codzienność ich pracy w pawilonie, kontakt z kulturą Japonii oraz liczne wyzwania formalne i merytoryczne. Studenci brali udział w artystycznych spotkaniach, m.in. przy organizacji koncertów Natalii Kukulskiej czy spektakularnych występach zespołów narodowych, obsługiwali wydarzenia w ramach „Tygodnia Turystyki i Sportu”, a także koordynowali prezentacje tematyczne regionów Polski.

W indywidualnych wywiadach nasi studenci podkreślali wartość nabytych kompetencji, znajomości oraz perspektyw na międzynarodową karierę — oraz motywowali przyszłych kandydatów PJATK do podejmowania podobnych wyzwań.


Społeczny i edukacyjny wymiar udziału

Udział studentów PJATK w EXPO był nie tylko szansą na rozwój zawodowy, ale i osobisty dzięki bliskim spotkaniom z różnorodnością kulturową, zdobyciu doświadczenia organizacyjnego na dużym, międzynarodowym wydarzeniu i bezpośrednim kontaktom z partnerami z całego świata.

Co warto tu jeszcze podkreślić, półroczny program stażu na EXPO OSAKA 2025 obejmował wsparcie administracyjne i finansowe, opiekę psychologiczną i organizacyjną, a także regularny kontakt z uczelnią oraz instytucjami partnerskimi, co gwarantowało pełne bezpieczeństwo i komfort uczestników.


Polska jako twórczy partner na arenie międzynarodowej

Obecność Polski na EXPO OSAKA 2025 wzmocniła rozpoznawalność krajowej gospodarki oraz marki na rynkach azjatyckich. Dzięki setkom wydarzeń i profesjonalnej prezentacji nowoczesnych technologii oraz kultury, polskie firmy nawiązały liczne partnerstwa i zwiększyły eksport, w tym do Japonii — która zaczęła być postrzegana jako kluczowy kierunek rozwoju polskiego handlu i inwestycji.

Wyróżnienia dla Pawilonu Polskiego, a także obecność w międzynarodowych rankingach i zestawieniach, podkreśliły siłę polskiej kreatywności, odwagę oraz wysokie kompetencje artystów, naukowców i projektantów wspieranych przez młode pokolenie.

EXPO OSAKA 2025 pokazało Polskę jako kraj twórczy, innowacyjny i nastawiony na współpracę międzynarodową. Wyjątkowy udział studentów PJATK — przez pół roku współtworzących Pawilon Polski, integrujących kompetencje akademickie z praktyką, stanowi model partnerskiego kształcenia na poziomie europejskim i globalnym. Mamy nadzieję, że dla kolejnych roczników studentów PJATK będzie to motywacją i inspiracją do tego, by realizować swoje marzenia, podejmować międzynarodowe wyzwania i budować kompetencje na rynku pracy przyszłości.

Narodowy Dzień Polski na EXPO OSAKA 2025 – https://expo.gov.pl/galeria/narodowy-dzien-polski/
Fot. Piętka Mieszko/AKPA

Bez wątpienia obecność Polski na EXPO OSAKA 2025 zakończył się sukcesem – zarówno w warstwie gospodarczej, kulturalnej, jak i edukacyjnej. Z kolei udział w tej wystawie studentów PJATK stał się symbolem otwartości na przyszłość, partnerstwa międzypokoleniowego oraz znaczenia kompetencji młodych ludzi w budowaniu marki narodowej na arenie międzynarodowej. Działania PJATK w tym zakresie są przykładem, jak teoretyczna i praktyczna edukacja mogą realnie wpływać na wizerunek Polski na świecie.


Galeria zdjęć


Zobacz inne aktualności