Przejdź do treści

5 grudnia 2025 o godzinie 19.00 w Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu zrealizowany zostanie performans/instalacja La Fin Studia Wachowicz/Fret. W projekcie bierze udział wykładowca PJATK dr Jakub Karpoluk.

Performans La fin dotyczy głęboko rozumianej ekologii kultury czy też – mówiąc za Jerzym Grotowskim – ekologii międzyludzkiej. To nie tylko ekologia zachowań, mikro- i makrorytuałów, lecz przede wszystkim ekologia środowiska komunikacyjnego i prawa do wyrażania siebie wobec innych, co z jednej strony stanowi fundament kultury zachodniej, jakim jest personalizm, z drugiej – nakazuje pamiętać, iż stwarzamy się każdorazowo „w” i „dzięki” kontaktowi z drugim człowiekiem. W performansie wykorzystanych jest ok. czterdziestu początkowych, kilkusekundowych fragmentów utworów stanowiących kanon kultury muzycznej Zachodu. Działania w trakcie performansu będą stanowiły swoisty akt ablucji.

La Fin

Koncepcja: Jarosław Fret i Monika Wachowicz

Ruch sceniczny, kostiumy i wykonanie: Monika Wachowicz

Muzyka: „Adagio for Strings” Samuela Barbera

Tekst: fragmenty Ewangelii Tomasza oraz „Społeczeństwa spektaklu” Guya Deborda

Muzyka na żywo: Jakub Karpoluk (japoński bęben kotsuzumi), Jan Skopowski (wiolonczela)

Dziewczynka: Amelia Helena Mazur

Projekt finansowany przez TEATROGRANTY 2024, Katowice Miasto Ogrodów, Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Monika Wachowicz Studio Ciała i Emocji oraz Studio Wachowicz/Fret

Partnerzy: Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach

Seria zdjęć z eksperymentalnego spektaklu performatywnego rozgrywającego się na podłodze pokrytej cienką warstwą wody, z publicznością siedzącą bardzo blisko sceny. Na zdjęciach widać aktorkę wykonującą intensywne, fizyczne działania — chodzenie boso po wodzie, wspinanie się na metalowe stoły, przeciąganie materiałów, zanurzanie rąk i ciała w wodzie. Na ekranie za nią wyświetlane są fragmenty tekstów, które odbijają się także na jej ciele. Światło jest teatralne i kontrastowe, a przestrzeń przypomina surową halę z ceglaną ścianą, metalowymi konstrukcjami i widocznym sprzętem scenicznym. Publiczność obserwuje występ z bliska, otaczając scenę z dwóch stron.
„La Fin”, instalacja performatywna Studia WACHOWICZ/FRET, Festiwal Filmowy Hommage à Kieslowski, Sokołowsko, fot. Kazimierz Ździebło
Seria zdjęć z eksperymentalnego spektaklu performatywnego rozgrywającego się na podłodze pokrytej cienką warstwą wody, z publicznością siedzącą bardzo blisko sceny. Na zdjęciach widać aktorkę wykonującą intensywne, fizyczne działania — chodzenie boso po wodzie, wspinanie się na metalowe stoły, przeciąganie materiałów, zanurzanie rąk i ciała w wodzie. Na ekranie za nią wyświetlane są fragmenty tekstów, które odbijają się także na jej ciele. Światło jest teatralne i kontrastowe, a przestrzeń przypomina surową halę z ceglaną ścianą, metalowymi konstrukcjami i widocznym sprzętem scenicznym. Publiczność obserwuje występ z bliska, otaczając scenę z dwóch stron.
„La Fin”, instalacja performatywna Studia WACHOWICZ/FRET, Festiwal Filmowy Hommage à Kieslowski, Sokołowsko, fot. Kazimierz Ździebło
Seria zdjęć z eksperymentalnego spektaklu performatywnego rozgrywającego się na podłodze pokrytej cienką warstwą wody, z publicznością siedzącą bardzo blisko sceny. Na zdjęciach widać aktorkę wykonującą intensywne, fizyczne działania — chodzenie boso po wodzie, wspinanie się na metalowe stoły, przeciąganie materiałów, zanurzanie rąk i ciała w wodzie. Na ekranie za nią wyświetlane są fragmenty tekstów, które odbijają się także na jej ciele. Światło jest teatralne i kontrastowe, a przestrzeń przypomina surową halę z ceglaną ścianą, metalowymi konstrukcjami i widocznym sprzętem scenicznym. Publiczność obserwuje występ z bliska, otaczając scenę z dwóch stron.
„La Fin”, instalacja performatywna Studia WACHOWICZ/FRET, Festiwal Filmowy Hommage à Kieslowski, Sokołowsko, fot. Kazimierz Ździebło

Zobacz inne aktualności