Przejdź do treści

Przyszłość codziennego transportu powietrznego dla każdego może być bliżej niż myślimy. Volonaut Airbike, innowacyjny projekt polskiego wynalazcy Tomasza Patana, wprowadza nas w erę osobistego transportu powietrznego, gdzie latanie może stać się tak powszechne jak jazda samochodem. Ten jednoosobowy pojazd powietrzny napędzany systemem odrzutowym, przypominający maszyny z filmów science-fiction, zaprezentowany został światu 1 maja 2025 roku i od razu wzbudził międzynarodową sensację.


Czym jest Volonaut Airbike?

Volonaut Airbike to kompaktowy pojazd powietrzny napędzany systemem odrzutowym, przeznaczony do przewozu jednej osoby. W przeciwieństwie do tradycyjnych dronów czy pojazdów eVTOL wykorzystujących śmigła, Airbike wykorzystuje technologię napędu odrzutowego, co pozwala mu wznosić się pionowo i zawisnąć w miejscu bez odsłoniętych, wirujących elementów.

Kluczowe cechy techniczne pojazdu to imponująca prędkość do 200 km/h, siedmiokrotnie mniejsza waga w porównaniu z tradycyjnym motocyklem oraz zaawansowana konstrukcja wykonana z materiałów z włókna węglowego i elementów drukowanych w technologii 3D. Dzięki autorskiemu systemowi stabilizacji wspomaganego przez komputer pokładowy, pojazd oferuje automatyczne zawisanie i intuicyjne sterowanie oraz manewrowanie, co czyni go dostępnym nawet dla osób bez doświadczenia w pilotażu.

Pozycja pilota przypomina jazdę na sportowym motocyklu – siedzi się okrakiem, z nieograniczonym widokiem 360 stopni, co zapewnia pełną swobodę obserwacji otoczenia. Kompaktowe rozmiary i brak wirujących śmigieł pozwalają na poruszanie się w ograniczonych przestrzeniach, co otwiera nowe możliwości zastosowania w gęstej zabudowie miejskiej.


Technologia przyciągająca innowatorów

Projekt Volonaut Airbike fascynuje specjalistów z różnych dziedzin technologii ze względu na przełomowe rozwiązania w kilku kluczowych obszarach.

UX i projektowanie interfejsów

Human-Computer Interaction w Volonaut Airbike reprezentuje przyszłość projektowania interfejsów dla pojazdów autonomicznych i półautonomicznych. System sterowania łączy tradycyjne elementy znane z motocykli – kierownicę, pedały i przepustnicę – z zaawansowanym komputerem pokładowym, który automatycznie stabilizuje lot i zapewnia bezpieczne zawisanie. To doskonały przykład multimodalnego interfejsu, gdzie fizyczne sterowanie łączy się z systemami AI, pozwalając użytkownikowi intuicyjnie sterować pojazdem.Projektowanie takiego interfejsu wymaga głębokiego zrozumienia ergonomii, psychologii poznawczej i inżynierii kognitywnej. Interfejs musi być na tyle intuicyjny, aby pilot mógł szybko opanować sterowanie, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo poprzez pełną kontrolę nad trzema wymiarami ruchu.

https://volonaut.com/airbike

Sztuczna inteligencja i systemy autonomiczne

Choć system stabilizacji Airbike jest zastrzeżony i niewiele wiadomo o szczegółach jego konstrukcji, z pewnością systemy wykorzystywane w tego typu pojazdach przyszłości, opierać się będą o zastosowanie sztucznej inteligencji do przetwarzania danych z czujników w czasie rzeczywistym i automatycznego korygowania pozycji pojazdu, aby zapewnić stabilny lot.

Komputery pokładowe w takich pojazdach powinny analizować parametry lotu, warunki atmosferyczne i zachowanie pilota, dostosowując z milisekundową precyzją charakterystyki lotu do aktualnej sytuacji. To technologia, która w przyszłości może ewoluować w kierunku pełnej autonomii, gdzie AI przejmie większość decyzji pilota.

Wirtualna rzeczywistość i symulacje

Bez wątpienia też, przy projektowaniu Airbike wykorzystywano zaawansowane symulacje komputerowe do testowania aerodynamiki, systemów sterowania i bezpieczeństwa. Technologia symulacji lotu w czasie rzeczywistym pozwala bowiem na walidację takich innowacyjnych rozwiązań projektowych w wirtualnym środowisku, znacznie obniżając koszty i ryzyko związane z testami rzeczywistymi. A jak widać na zaprezentowanych już filmach na kanale YouTube, takowe miały już miejsce.

Technologie VR i AR mogą być wykorzystane w przyszłości do szkolenia pilotów takich pojazdów jak Airbike, oferując immersyjne doświadczenia treningowe bez ryzyka. Wirtualne środowiska treningowe pozwalają na symulację różnorodnych scenariuszy lotniczych, od podstawowych manewrów po sytuacje awaryjne.


Inspiracja dla studentów PJATK

Projekt polskiego wynalazcy może okazać się inspiracją dla studentów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, szczególnie tych studiujących na Wydziale Sztuki Nowych Mediów oraz uczestniczących w studiach podyplomowych UX Design.

Projektowanie interfejsów użytkownika

Studenci kierunku grafika mogą czerpać inspirację z projektu kokpitu w takich pojazdach jak Airbike, gdzie minimalistyczny design łączy się z funkcjonalnością. Program studiów obejmuje tworzenie animacji 2D i 3D, projektowanie gier komputerowych i aplikacji interaktywnych oraz wykorzystanie technologii VR i AR – wszystkie te umiejętności są kluczowe w projektowaniu interfejsów dla pojazdów przyszłości.

Przykładowe prace licencjackie po tym kierunku, mogłyby obejmować:

  • projektowanie dashboardu dla latającego pojazdu z wykorzystaniem zasad Human-Centered Design,
  • tworzenie systemów nawigacji 3D w przestrzeni powietrznej,
  • projektowanie interfejsów AR wspomagających pilota,
  • rozwój systemów komunikacji między pojazdem a pilotem.

UX Design i badania użytkowników

Studia podyplomowe UX Design w PJATK oferują idealne przygotowanie do projektowania doświadczeń użytkownika dla innowacyjnych produktów jak Airbike. Program obejmuje planowanie i przeprowadzanie badań UX, modelowanie i prototypowanie interfejsów oraz ewaluację produktów cyfrowych.

Studia te pozwolą na poszerzenie wiedzy potrzebnej do wykonania pracy podyplomowej w zakresie na przykład:

  • badania potrzeb pilotów i analizy ich zachowań w przestrzeni powietrznej,
  • projektowania ergonomicznych kokpitów z uwzględnieniem elementów psychologii poznawczej,
  • tworzenia systemów wsparcia decyzyjnego dla pilotów-amatorów,
  • opracowania protokołów bezpieczeństwa w interfejsach użytkownika

Symulacje i projektowanie systemów

Studenci informatyki mogą inspirować się zaawansowanymi systemami symulacji wykorzystywanymi w rozwoju Airbike. W szczególności może to być projektowanie systemów czasu rzeczywistego, algorytmów stabilizacji czy interfejsów człowiek-maszyna.

Potencjalne prace licencjackie mogą obejmować:

  • tworzenie symulatorów lotu dla pojazdów VTOL,
  • projektowanie systemów AI wspomagających pilotaż,
  • rozwój platform testowych dla autonomicznych pojazdów,
  • implementację algorytmów do przetwarzania danych sensorycznych w czasie rzeczywistym.

Technologie immersyjne i multimedia

Wydział Sztuki Nowych Mediów PJATK oferuje interdyscyplinarne podejście łączące edukację artystyczną, grafikę projektową i informatykę. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie multimediów, projektowania stron internetowych oraz tworzenia interfejsów graficznych i multimedialnych.

W kontekście Airbike mogą to być prace związane z:

  • projektowaniem systemów wizualizacji danych lotu,
  • tworzeniem interfejsów holograficznych dla kokpitu,
  • rozwojem systemów komunikacji wizualnej między pilotami,
  • projektowaniem doświadczeń VR dla treningu pilotażu

Przyszłość codziennego latania

Volonaut Airbike reprezentuje demokratyzację lotnictwa – wizję, w której latanie stanie się dostępne dla przeciętnego człowieka. Podobnie jak Jetson ONE, poprzedni projekt Tomasza Patana, który w USA można pilotować bez licencji pilota, Airbike może otworzyć niebo dla milionów ludzi.

Projekt pokazuje, jak konwergencja technologii – AI, materiałów kompozytowych, systemów sterowania i projektowania UX – może stworzyć produkty, które jeszcze dekadę temu wydawały się niemożliwe. Dla studentów i młodych projektantów to dowód, że przyszłość transportu będzie kształtowana przez interdyscyplinarne podejście do innowacji.

Niebo dla każdego to wizja przyszłości, w której technologia służy człowiekowi, czyniąc niemożliwe możliwym. Volonaut Airbike może okazać się milowym krokiem w kierunku tej przyszłości – przyszłości, którą mogą współtworzyć dzisiejsi studenci informatyki, grafiki i sztuki nowych mediów.


Zobacz inne aktualności