Przejdź do treści

Zakresy specjalistyczne

Absolwenci studiów II-go stopnia są w pełni przygotowani do podejmowania samodzielnych, indywidualnych, działań i zadań kreacyjnych oraz udziału w zespołach badawczych i projektowych. Wyróżnia ich świadomość artystyczna oraz umiejętność poszukiwania oryginalnych rozwiązań w szeroko rozumianych działaniach projektowych, także przy podejmowaniu wiodącej roli w realizacji zadań zespołowych. Są też zdolni do samodzielnej pracy zawodowo-artystycznej (samodzielna działalność gospodarcza). W oparciu o uzyskane narzędzia intelektualne i kreatywne, posiadając wysokie kwalifikacje specjalistyczne, umiejętnie planują własną karierę zawodową. Są przygotowani do podjęcia dalszego kształcenia w szkołach doktorskich w Polsce i za granicą oraz kształcenia się i rozwoju przez całe życie, w zależności od dynamiki rynku pracy.

Wizualizacja

Studenci wybierający zakres Wizualizacja poznają problemy, metody i techniki oraz uzyskują umiejętności niezbędne do projektowania krótkich form filmowych, projektowania graficznego, wystawiennictwa, projektowania oprawy wizualnej widowisk, stron internetowych oraz projektowania płaskiego i przestrzennego informacji wizualnej.

Absolwenci wybierający wizualizację przygotowywani są w szczególności do pracy na stanowiskach:

  • wyspecjalizowany samodzielny grafik-projektant;
  • Senior Art Director i Creative Director w agencjach reklamowych;
  • dyrektora artystycznego (koordynator projektu) w wydawnictwach prasowych i książkowych;
  • Webdesigner i Screen Designer w projektowaniu i wdrażaniu stron internetowych;
  • samodzielnego projektanta graficznego interfejsu gier komputerowych i wideo;
  • artysty-wystawiennika wykorzystującego szeroko pojęte multimedia;
  • projektanta i realizatora rozbudowanych form filmowych;
  • zarządzającego treścią i własnością intelektualną, także w roli kierownika zespołu.
Animacja

W ramach zakresu Animacja student uzyskuje szczegółową wiedzę na temat tworzenia gier komputerowych, wideoklipów, małych form filmowych, ale także komputerowej animacji i grafiki trójwymiarowej oraz komputerowej generacji efektów specjalnych.

Absolwenci wybierający Animację przygotowywani są w szczególności do pracy na stanowiskach:

  • wyspecjalizowanego samodzielnego grafika-animatora w zakresie filmu animowanego i multimediów;
  • samodzielnego projektanta graficznego interfejsu gier komputerowych i wideo;
  • realizatora kreatywnego efektów specjalnych;
  • twórcy i reżysera rozbudowanych form filmowych, wideoklipów i filmów animowanych;
  • Senior Art Director i Creative Director w agencjach reklamowych;
  • Webdesigner i Screen Designer w projektowaniu i wdrażaniu stron internetowych;
  • zarządzającego treścią i własnością intelektualną, także w roli kierownika zespołu;
  • samodzielnego redaktora graficznego przekazów multimedialnych.

Pracownie dyplomowe SNM, Studia niestacjonarne.

Pracownie dyplomowe na studiach niestacjonarnych są wybierane przez studentów 2 semestru. Razem z wyborem pracowni studenci dokonują wyboru promotora głównego. Na początku 3 semestru wybór zarówno pracowni jak i promotora może być zmieniony. Wtedy też wybierani są pozostali promotorzy pracy dyplomowej – promotor techniczny, odpowiadający razem z promotorem głównym za część artrystyczną oraz promotor pracy teoretycznej.

Poniżej prezentowane są dostępne pracownie oraz ich prowadzący. Studenci wybierają 1 z 4 pracowni, decydując jednocześnie o zakresie specjalizacji.

Zakres Wizualizacja

Pracownia grafiki projektowej (PGP)

Pracownia Grafiki Projektowej jest pracownią, której zakres kształcenia obejmuje szeroko pojęte projektowanie graficzne i dziedziny pokrewne. Realizowane w pracowni projekty obejmują opracowanie identyfikacji wizualnej, infografikę, dynamiczną wizualizację danych, projektowanie wydawnictw (papierowe i cyfrowe), typografię, projektowanie interfejsu stron i gier na platformy mobilne. Program zakłada tworzenie projektów złożonych z użyciem technologii 2D i 3D, statycznych i dynamicznych, stworzonych przy użyciu najnowszych technologii, przy wsparciu inżynieryjnym.

Prowadzący: dr hab. Małgorzata Bałdyga; dr Magdalena Zdražil 

W pracowni można realizować różnorodne projekty artystyczne, projektowe i multimedialne. Studenci mają możliwość wyboru prowadzącej, co pozwala dostosować proces twórczy do ich indywidualnych potrzeb i zainteresowań.

W ramach tej pracowni można realizować zarówno serię plakatów, grafiki, piktogramy, akcydensy reklamowe, identyfikacje wizualne, księgi znaku, opakowania, jak i filmy, performance, instalacje dźwiękowe czy przestrzenne, oraz wszystkie inne formy wypowiedzi artystycznej. Najważniejszym aspektem ich istoty jest zakorzenienie społeczne, kulturalne i psychologiczne. Wydźwięk realizacji może być w kontekście społecznym, artystycznym lub zaistnieć w przestrzeni publicznej. Prace mogą posiadać znamiona interwencji społecznych. Może być to praca z wybraną grupą, jak i osobista wypowiedź na nurtujące zagadnienie (przykładowo: film użyteczny, seria plakatów interwencyjnych, film dokumentujący akcję artystyczną, performance w miejscu publicznym i inne). W pracowni można także realizować kompletne projekty książek artystycznych, tradycyjnych, albumy z elementami multimedialnymi, oraz projekty nowatorskie, kreatywne, wychodzące poza schematy – powstające w ramach tak zwanego projektowania alternatywnego. 

Celem pracowni jest ciągłe rozwijanie wrażliwości artystycznej, umiejętności narracyjnych oraz kreatywnego podejścia do wybranego medium. Umożliwia to tworzenie projektów o wysokiej wartości artystycznej, które mogą zaistnieć zarówno w kontekście społecznym, jak i przestrzeni publicznej. Dzięki wszechstronności wykładowczyń studenci mają dostęp do różnorodnych metod pracy, które wspierają ich indywidualny rozwój artystyczny.

Interdyscyplinarna pracownia projektów artystycznych (IPPA)

Program stanowi podstawę budowania świadomości plastycznej niezbędnej do podejmowania kreacji artystycznej. Poznanie i obserwacja zjawisk w naturze, interpretacja od analizy do syntezy, przygotowanie studentów do kształtowania wypowiedzi plastycznych. Proces kształcenia opiera się na ćwiczeniach oraz korektach indywidualnych, a także na prezentacjach prac studenckich. Podstawą przedmiotu są ćwiczenia ze studium postaci w przestrzeni oraz zadania plenerowe i kompozycyjne na zadane tematy.

Prowadzący: prof. dr hab. Andrzej Kalina, dr Antonina Konopelska, prof. dr hab. Jacek Staszewski, prof. Piotr Smolnicki

prof. dr hab. Andrzej Kalina: w ramach dyplomu studenci będą realizować cykl 8-10 grafik (w zależności od rozmiaru) na dowolny wybrany temat w wybranej technice: linoryt, akwaforta, serigrafia, sucha igła, algrafia, druk cyfrowy, monotypia, techniki własne. Zrealizowane grafiki będą inspiracja do zrealizowania części multimedialnej do dyplomu przez zrobienie animacji do grafik, strony internetowej, wirtualnej wystawy czy innych zaproponowanych rozwiązań cyfrowych.

dr Antonina Konopelska – dyplomy opierają się na fotografii i technikach kamerowych (krótkie formy filmowe, wykorzystanie materiału filmowego/ruchomego obrazu/animacji w sposób nie narracyjny), form przestrzennych oraz instalacji.

prof. dr hab. Jacek Staszewski – Praca dyplomowa w obszarze sztuk plastycznych realizowana w pracowni interdyscyplinarnej pod moją opieką umożliwia łączenie różnorodnych stylów i technik artystycznych, takich jak projektowanie graficzne (m.in. projektowanie znaku, grafika wydawnicza, książka artystyczna), ilustracja, rysunek, malarstwo, wideo oraz techniki intermedialne. Dyplomant/ka, wykorzystując rozmaite media, podejmuje próbę wieloaspektowej eksploracji wybranego tematu. Przykładowo, projekt może integrować malarstwo z wideo-artem, grafikę cyfrową z ilustracją manualną, a także dźwięk z interaktywnymi elementami. Takie podejście często zakłada poszukiwanie nowych granic w sztuce i przełamywanie tradycyjnych podziałów między mediami. Projekt dyplomowy – realizowany przy współpracy promotora technicznego – może również zawierać komponenty interaktywne, angażujące odbiorcę w bezpośrednią interakcję z dziełem. W realizacji pracy dyplomowej w pracowni interdyscyplinarnej kluczową rolę odgrywa twórcza eksploracja pogranicza mediów oraz interdyscyplinarność, które umożliwiają głębsze zrozumienie i prezentację tematu oraz jego artystycznego kontekstu. W rezultacie, prowadzi to do stworzenia wielowymiarowego i innowacyjnego projektu dyplomowego.

prof. Piotr Smolnicki – dyplomy opierają się na realizacji własnych projektów z zakresu sztuki projektowania, rysunku, malarstwa, fotografii, grafiki cyfrowej i alternatywnej z zastosowaniem szeroko pojętych multimediów w ścisłej  współpracy ze specjalistami, promotorami technicznymi. Dyplomant otrzymuje wiedzę i umiejętności do samodzielnej realizacji projektów artystycznych z zakresu sztuki projektowania, obszaru multimediów oraz działań artystycznych w/w obszarach sztuk plastycznych, kreatywności w zakresie doboru narzędzi właściwych do prowadzenia projektu artystycznego oraz praktyki warsztatowej w samodzielnym realizowaniu projektu dyplomowego.

Zakres Animacja

Pracownia filmu animowanego (PFA)

Celem przedmiotu jest rozwijanie umiejętności i wiedzy z zakresu wybranych technik animacji oraz posługiwanie się techniką animacji tworzonej za pomocą współczesnych narzędzi komputerowych.

Prowadzący: dr hab Joanna Polak, prof PJATK, dr Michał Mazur, mgr Edyta Adamczak

dr hab Joanna Polak, prof PJATK – dyplomy opierają się na realizacji własnych projektów z zakresu szeroko pojętej sztuki animacji filmowej. Dyplomanci sami wybierają tematy swoich pracy i dzięki pomocy promotorki zamieniają je w tematy badawcze nadające się do zobrazowania za pomocą animacji filmowej. Najczęstsza formą dyplomu jest około trzyminutowa animowana etiuda filmowa w dowolnej technice tradycyjnej lub/i/albo komputerowej zrealizowana za pomocą narzędzi cyfrowych. Dopuszczalne są też cykle albo odcinki serii, teledyski, trailery do gier, elementy gier, explainery, kampanie społeczne, kampanie reklamowe, zajawki, czołówki/tyłówki, animowane spacery wirtualne etc. Innymi formami dyplomu są prace graficzne /malarskie/ilustracyjne/realizacje książkowe/projekty tatuaży/instalacje/itp., które dzięki technologii AR ujawniają krótkie formy animacyjne. Tak jak animacja filmowa nie da się zamknąć w ramy, tak ta pracownia jest otwarta na innowacyjne podejście do kreowania ruchomego obrazu i eksperymenty z zakresu nowych trendów. Mottem pracowni jest “Nie tworzymy do szuflady!” czyli celem jest tworzenie animacji o wysokim poziomie artystycznym i technicznym nadających się do dalszego zastosowania w celu promocji umiejętności Dyplomantów.

dr Michał Mazur – realizacja dyplomu to szeroko pojęta praca nad cyfrowym obrazem i dźwiękiem do tworzenia których autor wykorzystuje narzędzia programistyczne do grafiki 3D, 2D oraz techniki mieszane (łączące fotografię, film, malarstwo, makietę, rzeźbę z cyfrowym malarstwem, animacją 3d, 2D osadzonymi we wspólnym środowisku graficznym). Przygotowana Grafika 3D może być przeliczana do postaci animowanego obrazu, włączana w inne techniki animacyjne, bądź umieszczana bezpośrednio na silniku renderującym. Praca może przybrać formę fabularną, wizualizacyjną (po której np. dzięki technikom VR możemy się przechadzać), może przybrać formę teledysku, itp. Praca obejmuje projektowania dla środowiska gier 3D (koncepty postaci, scenografia, projektowanie interaktywnego obrazu), krótkie formy animowane, projekty eksperymentalne (wykorzystujące grafikę generowaną w 3D jako element instalacyjny, proceduralny). Celem pracowni dyplomowej jest osiągniecie przez przygotowującego dyplom swoistej pewności i dyscypliny w poruszaniu się po złożonym środowisku narzędzi do tworzenia  cyfrowego obrazu po to by kończąc studia dyplomant był w stanie samodzielne stworzyć (zaprojektować)  autorski wartościowy przekaz audiowizualny.

mgr Edyta Adamczak – realizacja dyplomu to krótkometrażowy film animowany, dyplom oscyluje wokół 3-5 minut. Temat autorski, technika dowolna; może być poklatkowa rysunkowa, malarska,  technika cut-out (wycinanka), wektorowa, komputerowa 2D, 3D oraz technika mieszana. Film jest udźwiękowiony. Praca dyplomowa może być również formą eksperymentalną, pracą video, instalacją, projektem gry lub inną autorską formą wykorzystującą animację jako język wypowiedzi artystycznej.

Pracownia multimediów (PM)

Celem przedmiotu jest rozwijanie warsztatu artystycznego oraz indywidualnej wypowiedzi twórczej w oparciu o wykorzystanie najnowszych technologii cyfrowych, programów i środowisk z zakresu nowych mediów. Student otrzymuje kompleksową wiedzę i umiejętności z zakresu języka nowych mediów oraz umiejętność budowania kreatywnych wypowiedzi artystycznych w obszarze multimediów.

Prowadzący: dr Michał Mazur

dr Michał Mazur – realizacja dyplomu to szeroko pojęta praca nad cyfrowym obrazem i dźwiękiem do tworzenia których autor wykorzystuje narzędzia programistyczne do grafiki 3D, 2D oraz techniki mieszane (łączące fotografię, film, malarstwo, makietę, rzeźbę z cyfrowym malarstwem, animacją 3d, 2D osadzonymi we wspólnym środowisku graficznym). Przygotowana Grafika 3D może być przeliczana do postaci animowanego obrazu, włączana w inne techniki animacyjne, bądź umieszczana bezpośrednio na silniku renderującym. Praca może przybrać formę fabularną, wizualizacyjną (po której np. dzięki technikom VR możemy się przechadzać), może przybrać formę teledysku, itp. Praca obejmuje projektowania dla środowiska gier 3D (koncepty postaci, scenografia, projektowanie interaktywnego obrazu), krótkie formy animowane, projekty eksperymentalne (wykorzystujące grafikę generowaną w 3D jako element instalacyjny, proceduralny). Celem pracowni dyplomowej jest osiągniecie przez przygotowującego dyplom swoistej pewności i dyscypliny w poruszaniu się po złożonym środowisku narzędzi do tworzenia  cyfrowego obrazu po to by kończąc studia dyplomant był w stanie samodzielne stworzyć (zaprojektować)  autorski wartościowy przekaz audiowizualny.

Najlepsze dyplomy
Wydziału Sztuki
Nowych Mediów!

Zapoznaj się z najlepszymi dyplomami studentów studiów niestacjonarnych!