Zakres specjalistyczny, studia II stopnia — Interaktywne multimedia
Interaktywne multimedia
Media interaktywne to na ogół media cyfrowe, zaś elementami multimedialnymi są grafika komputerowa (w tym animacja 2D i 3D), fotografia cyfrowa, wideo, dźwięk, oraz niosący informację tekst. Techniki wykorzystywane w interakcji multimedialnej obejmują nie tylko przetwarzanie sygnału, ale również metody uczenia maszynowego, w tym głębokie sieci neuronowe.
Perspektywy zawodowe:
Absolwent ścieżki „Interaktywne multimedia”, jako specjalista od różnego rodzaju interfejsów multimedialnych, może znaleźć zatrudnienie w wielu zawodach związanych z systemami
informatycznymi. Może podjąć pracę jako projektant interakcji, specjalista user experience i oceny użyteczności, developer audio/wideo, specjalista text mining/data mining, specjalista uczenia maszynowego i rozpoznawania wzorców, specjalista wizji komputerowej i języka naturalnego, specjalista syntezy/rozpoznawania mowy, specjalista usability and design, programista aplikacji multimedialnych, oraz wiele innych.
Najbardziej specyficzne dla tej sylwetki przedmioty w programie studiów to:
— Przetwarzanie sygnałów i obrazów cyfrowych;
— Zaawansowane techniki multimedialne
— Inżynieria lingwistyczna;
Profil kandydata:
Kandydat powinien posiadać podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu programowania oraz obsługi multimediów.
Kompetencje absolwenta:
- Zna i stosuje zasady i techniki projektowania i testowania interfejsów użytkownika;
- Posiada wszechstronną wiedzę z zakresu interfejsów multimodalnych, głosowych, GUI (graficznych interfejsów użytkownika), interfejsów do urządzeń mobilnych, interfejsów ruchowych (np. Kinect) i innych;
- Zna zasady dostępności systemów i interfejsów oraz tworzenia interfejsów dedykowanych dla specjalnych grup użytkowników, np. niepełnosprawnych;
- Posiada wiedzę z zakresu lingwistyki komputerowej;
- Zna zasady analizy danych tekstowych i wydobywania informacji z tekstów;
- Potrafi posługiwać się technologiami przetwarzania języka naturalnego (NLP, natural language processing), automatycznego rozpoznawania i tłumaczenia mowy oraz syntezy mowy;
- Wykorzystuje narzędzia do tworzenia systemów ASR (automatic speech recognition) i SMT(statistical machine translation);
- Zna i potrafi wykorzystywać techniki przetwarzania sygnałów i obrazów cyfrowych, techniki przetwarzania dźwięku, obrazu, oraz generowania grafiki;
- Zna metody klasyfikacji oraz rozpoznawania obiektów;
- Stosuje techniki rzeczywistości wirtualnej i wzbogaconej (virtual and augmented reality);
Przykładowe tematy zrealizowanych prac dyplomowych:
- System syntezy mowy na podstawie bazy akustycznej zarejestrowanej przez nieprofesjonalnego lektora.
- Metoda segmentacji obrazu do rozpoznawania chodników za pomocą konwolucyjnych sieci neuronowych.
- Klasyfikacja jakości głosu za pomocą skali RBH i głębokich sieci neuronowych.
- Wpływ użytych graficznych interfejsów użytkownika w grach wideo na odbiór mechanik rozgrywki przez różne typy graczy.
- Aphastory- aplikacja przeznaczona dla osób dotkniętych afazją wykorzystująca Google Glass.
- Aplikacja mobilna do wspomagania procesu rehabilitacji osób dotkniętych afazją czuciową.
- Afazja Planer – projekt aplikacji mobilnej dla osób dotkniętych afazją.
- Hybrydowy system rekomendacji muzycznej.
- Usprawnienie procesów testowania manualnego poprzez zaimplementowanie testów automatycznych.
Wykaz promotorów:
— prof. Alicja Wieczorkowska,
— prof. Krzysztof Szklanny,
— prof. Ryszard Gubrynowicz,
— prof. Wiesław Kopeć,
— dr Krzysztof Kalinowski,
— dr Danijel Korzinek
Wybór zakresu na Wydziale Informatyki następuje po wypełnieniu ankiety.
Ankietę wypełniają studenci i studentki drugiego roku, studiów II stopnia na Wydziale Informatyki.