Zakresy specjalistyczne
Program studiów podzielony jest na dwa etapy.
Pierwsze trzy semestry obejmują nauczanie bazowe, w ramach którego studenci uzyskują wiedzę ogólną w zakresie sztuk plastycznych i technik komputerowych. Po trzecim semestrze studenci wybierają zakres specjalistyczny i pogłębiają wiedzę w zakresie technik komputerowych oraz sztuk plastycznych zgodnie z wybranym kierunkiem.
Z uwagi na charakter studiów większość zajęć po trzecim semestrze stanowią zajęcia seminaryjno-warsztatowe w małych grupach projektowych. Studenci wykonują pod kierunkiem promotora projekt licencjacki, który jest podstawą do uzyskania tytułu zawodowego.
Studenci wybierający zakres Wizualizacja poznają problemy, metody i techniki oraz uzyskują umiejętności niezbędne do projektowania krótkich form filmowych, projektowania graficznego, tworzenia serii ilustracji, opakowań przestrzennych, przedmiotów użytkowych, fotografii, wystawiennictwa, projektowania oprawy wizualnej widowisk, stron internetowych oraz projektowania płaskiego i przestrzennego informacji wizualnej. Dyplom z wizualizacji – ilustracja, opakowania przestrzenne, fotografia, grafika artystyczna, musi dodatkowo uwzględniać elementy multimedialne, oparte o nowe technologie informatyczne.
Studenci wybierający ten zakres po ukończeniu studiów I stopnia przygotowywani są w szczególności do pracy na stanowiskach:
— Samodzielny grafik-projektant;
— Junior Art Director i Art Director w agencjach reklamowych;
— Grafik w wydawnictwach prasowych i książkowych;
— Webdesigner w projektowaniu i wdrażaniu stron internetowych;
— Projektantów elementów wizualizacji gier komputerowych;
— Ilustratorów;
— Fotografów;
— Projektant i realizator małych form filmowych.
W ramach zakresu student uzyskuje wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne stanowiące podstawę do rozwoju zawodowego w kierunku tworzenia i zarządzania treścią i formą komunikacji wizualnej.
W ramach zakresu Animacja student uzyskuje szczegółową wiedzę na temat tworzenia gier komputerowych, wideoklipów, małych form filmowych, ale także komputerowej animacji i grafiki trójwymiarowej oraz komputerowej generacji efektów specjalnych.
Studenci wybierający ten zakres po ukończeniu studiów I stopnia przygotowywani są w szczególności do pracy na stanowiskach:
— Samodzielnego grafika-animatora w zakresie filmu animowanego i multimediów;
— Projektantów animacji na potrzeby gier komputerowych;
— Realizatora technicznego efektów specjalnych;
— Twórcy małych form filmowych, wideoklipów i filmów animowanych;
— Junior Art Director i Art Director w agencjach reklamowych;
— Webdesigner w projektowaniu i wdrażaniu stron internetowych;
— Zarządzającego treścią i własnością intelektualną;
— Redaktora graficznego przekazów multimedialnych.
W ramach zakresu student uzyskuje wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne stanowiące podstawę do rozwoju zawodowego w kierunku tworzenia i zarządzania treścią form animowanych.
Pracownie dyplomowe SNM, Studia niestacjonarne
Pracownie dyplomowe na studiach niestacjonarnych są wybierane przez studentów od 4 semestru. Razem z wyborem pracowni studenci dokonują wyboru promotora głównego. Na początku 5 semestru wybór zarówno pracowni jak i promotora może być zmieniony. Wtedy też wybierani są pozostali promotorzy pracy dyplomowej – promotor techniczny, odpowiadający razem z promotorem głównym za część artrystyczną oraz promotor pracy teoretycznej.
Poniżej prezentowane są dostępne pracownie oraz ich prowadzący. Studenci wybierają 1 z 6 pracowni, decydując jednocześnie o zakresie specjalizacji.
Zakres Wizualizacja
W Pracowni Rysunku Narracyjnego student pogłębia umiejętności rysunkowe w tradycyjnych i cyfrowych technikach. W ramach zajęć w zależności od wybranej przez studenta specjalizacji (animacja lub wizualizacja ) realizowane są zadania skupiające się na analizie postaci ludzkiej w ruchu, kreacyjnego rysunku narracyjnego i ilustracji do wybranych tekstów literackich z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. W Pracowni obowiązuje system korekt i konsultacji poszczególnych prac i ćwiczeń a zaliczenie odbywa się na podstawie obowiązkowych przeglądów roboczych oraz obowiązkowego przeglądu końcowego.
Prowadzący: prof. Piotr Smolnicki, prof. Jacek Staszewski
prof. Piotr Smolnicki – dyplomy opierają się na realizacji własnych projektów z zakresu sztuki projektowania graficznego, rysunku, malarstwa, fotografii, grafiki cyfrowej i alternatywnej z zastosowaniem szeroko pojętych multimediów w ścisłej współpracy ze specjalistami, promotorami technicznymi. Dyplomant otrzymuje wiedzę i umiejętności do samodzielnej realizacji projektów artystycznych z zakresu sztuki projektowania, obszaru multimediów oraz działań artystycznych w/w obszarach sztuk plastycznych, kreatywności w zakresie doboru narzędzi właściwych do prowadzenia projektu artystycznego oraz praktyki warsztatowej w samodzielnym realizowaniu projektu dyplomowego.
prof. dr hab. Jacek Staszewski – Praca dyplomowa w obszarze sztuk plastycznych realizowana w pracowni interdyscyplinarnej pod moją opieką umożliwia łączenie różnorodnych stylów i
technik artystycznych, takich jak projektowanie graficzne (m.in. projektowanie znaku, grafika wydawnicza, książka artystyczna), ilustracja, rysunek, malarstwo, wideo oraz techniki intermedialne. Dyplomant/ka, wykorzystując rozmaite media, podejmuje próbę wieloaspektowej eksploracji wybranego tematu. Przykładowo, projekt może integrować malarstwo z wideo-artem, grafikę cyfrową z ilustracją manualną, a także dźwięk z interaktywnymi elementami. Takie podejście często zakłada poszukiwanie nowych granic w sztuce i przełamywanie tradycyjnych podziałów między mediami. Projekt dyplomowy – realizowany przy współpracy promotora technicznego – może również zawierać komponenty interaktywne, angażujące odbiorcę w bezpośrednią interakcję z dziełem. W realizacji pracy dyplomowej w pracowni interdyscyplinarnej kluczową rolę odgrywa twórcza eksploracja pogranicza mediów oraz interdyscyplinarność, które umożliwiają głębsze zrozumienie i prezentację tematu oraz jego artystycznego kontekstu. W rezultacie, prowadzi to do stworzenia wielowymiarowego i innowacyjnego projektu dyplomowego.
Program stanowi podstawę budowania świadomości plastycznej niezbędnej do podejmowania kreacji artystycznej. Poznanie i obserwacja zjawisk w naturze, interpretacja od analizy do syntezy, przygotowanie studentów do kształtowania wypowiedzi plastycznych. Proces kształcenia opiera się na ćwiczeniach oraz korektach indywidualnych, a także na prezentacjach prac studenckich. Podstawą przedmiotu są ćwiczenia ze studium postaci w przestrzeni oraz zadania plenerowe i kompozycyjne na zadane tematy.
Prowadzący: dr Antonina Konopelska
Prace nad dyplomem koncentrują się na eksperymentowaniu z formą oraz refleksji nad przestrzenią, która może być rozumiana zarówno dosłownie, jak i symbolicznie. W pracowni wykorzystuje się różnorodne materiały i techniki, a także prowadzi dyskusje o współczesnej sztuce w kontekście lokalnym i globalnym. Celem jest rozwijanie wrażliwości, krytycznego myślenia i umiejętności twórczego wyrażania się, z uwzględnieniem nowoczesnych metod pracy artystycznej. Pracownia wspiera tworzenie dzieł, które wnikliwie podejmują temat tożsamości i odpowiadają na aktualne wyzwania kulturowe. W pracowni prowadzonej przez dr Antoninę Konopelską osoby studiujące rozwijają świadome budowanie przekazu i formy. Praca z formą może opierać się na fotografii i technikach filmowych (krótkie formy filmowe eksperymentalne, fabularne i dokumentalne, found footage / ruchomy obraz / animacja prowadzona w sposób narracyjny i nienarracyjny / video-art / instalacje wykorzystujące mapping), obiektach, instalacjach, sztuce konceptualnej, sound-art i innych. Prowadząca pomaga w wyborze medium najlepiej odpowiadającego wybranemu tematowi. Celem jest przygotowanie do swobodnej ekspresji artystycznej z uwzględnieniem zarówno tradycyjnych, jak i współczesnych strategii tworzenia oraz do wnikliwej analizy i prezentacji powstałego dzieła.
Projektowanie Graficzne jest pracownią, której zakres kształcenia obejmuje szeroko pojęte projektowanie graficzne: identyfikację wizualną, systemy znaków informacyjnych, plakat i inne formy outdoorowe, motion design, projektowanie wydawnictw (papierowe i cyfrowe), projektowanie interfejsu stron internetowych i innych form interaktywnych. Program zakłada tworzenie projektów z użyciem technologii głównie 2D, statycznych i dynamicznych, stworzonych przy użyciu najnowszych technologii, przy wsparciu inżynieryjnym. Wielowymiarowa, oparta na dialogu, dynamiczna struktura programu pracowni umożliwia studentom pracę opartą na analizie najnowszych tendencji i orientacji we współczesnej grafice projektowej i dziedzin pokrewnych. Projekty wprowadzane są wykładami dostarczającymi wiedzę niezbędną do realizacji prowadzonych w niej zadań.
Prowadzący: dr Magdalena Zdraźil, dr hab. Małgorzata Bałdyga
W ramach tej pracowni, studenci mają okazję do eksploracji różnych form i mediów artystycznych, co stwarza możliwość dla innowacyjnych i angażujących projektów w zakresie szeroko pojętego projektowania graficznego. Wchodzą w to przykładowo: plakaty, komiksy, serie wydawnicze, logotypy, księgi znaku, kompleksowe identyfikacje wizualne, piktogramy, opakowania itp. Zróżnicowanie formy graficzne, od plakatów po instalacje wizualno – dźwiękowe, pozwalają na swobodne łączenie sztuki projektowej z problematyką społeczną, psychologiczną i kulturową. Preferowane jest kreowanie dzieł, które są osadzone w kontekście lokalnym lub społecznym. To sprzyja budowaniu dialogu z odbiorcami i może inicjować ważne dyskusje. Pracownia stanowi przestrzeń do realizacji osobistych projektów, w której każdy uczestnik może rozwinąć swoje pomysły w kontekście szerszym, szukając odpowiedzi na nurtujące go pytania. Twórcy zachęcani są do podejmowania tematów istotnych i aktualnych, co pozwala na refleksję nad rzeczywistością, w której żyjemy. Wartością dodaną jest możliwość pracy nad książkami artystycznymi, tradycyjnymi, albumami, artbookami i nieszablonowymi projektami multimedialnymi. Uczestnicy mają szansę na zdobycie nie tylko umiejętności wizualnych, ale również literackich i technologicznych. Bardzo mile widziane jest także projektowanie alternatywne, które opiera się na łamaniu powszechnych schematów. Może ono prowadzić do odkrywania nowych metod wyrazu i oryginalnych rozwiązań, co jest szczególnie ważne w dzisiejszym świecie sztuki. W tej pracowni zachęcamy do podejmowania wyzwań i eksplorowania różnorodnych ścieżek twórczych.
Pracownia grafiki artystycznej skupia się na doskonaleniu umiejętności technicznych i artystycznych w zakresie różnych tradycyjnych technik graficznych. W ramach zajęć studenci mają okazję zapoznać się i pracować z takimi technikami jak linoryt, akwaforta, algrafia, monotypia oraz sitodruk. Celem jest rozwijanie warsztatu graficznego i umiejętności twórczego wykorzystania różnych metod druku artystycznego, a także wypracowanie indywidualnego języka artystycznego. Studenci uczą się nie tylko samych technik, ale także zasad kompozycji, ekspresji oraz pracy z materiałami i narzędziami. Kładzie się duży nacisk na samodzielność w doborze tematu oraz koncepcji graficznej, a także na rozwój twórczej postawy, eksperymentowanie i poszukiwanie nowych środków wyrazu. W trakcie realizacji prac dyplomowych w pracowni, studenci są zobowiązani do przygotowania minimum 10 grafik dyplomowych, które powinny stanowić spójną całość pod względem artystycznym i technicznym. Prace dyplomowe są oceniane zarówno pod kątem jakości wykonania, jak i oryginalności koncepcji. Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnej pracy artystycznej, a także umożliwiają im rozwój w kierunku profesjonalnej kariery artysty grafika.
Prowadzący: Profesor Andrzej Kalina, Profesor Krzysztof Szymanowicz
Zakres Animacja
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami pracy w środowisku 3d oraz w pokrewnych technikach cyfrowych (techniki mieszane – wykorzystywane w animacji, w projektowaniu gier 3D oraz szeroko rozumianej grafice komputerowej) . Realizowane jest to poprzez ćwiczenia wdrażające w kolejne środowiska narzędziowe skupione wokół technologii 3D, koncentrując się głównie na różnorodnych technikach modelowania, aranżowania treści obrazu cyfrowego, animacji, oświetlenia i renderingu w grafice 3d.
Prowadzący: dr Michał Mazur –
dr Michał Mazur – Realizacja dyplomu to szeroko pojęta praca nad cyfrowym obrazem i dźwiękiem do tworzenia których autor wykorzystuje narzędzia programistyczne do grafiki 3D, 2D oraz techniki mieszane (łączące fotografię, film, malarstwo, makietę, rzeźbę z cyfrowym malarstwem, animacją 3d, 2D osadzonymi we wspólnym środowisku graficznym). Przygotowana Grafika 3D może być przeliczana do postaci animowanego obrazu, włączana w inne techniki animacyjne, bądź umieszczana bezpośrednio na silniku renderującym. Praca może przybrać formę fabularną, wizualizacyjną (po której np. dzięki technikom VR możemy się przechadzać), może przybrać formę teledysku, itp. Praca obejmuje projektowania dla środowiska gier 3D (koncepty postaci, scenografia, projektowanie interaktywnego obrazu), krótkie formy animowane, projekty eksperymentalne (wykorzystujące grafikę generowaną w 3D jako element instalacyjny, proceduralny). Celem pracowni dyplomowej jest osiągniecie przez przygotowującego dyplom swoistej pewności i dyscypliny w poruszaniu się po złożonym środowisku narzędzi do tworzenia cyfrowego obrazu po to by kończąc studia dyplomant był w stanie samodzielne stworzyć (zaprojektować) autorski wartościowy przekaz audiowizualny.
Pracownia animacji i realizacji obrazu filmowego jest przeznaczona dla studentów, którzy szukają zrozumienia sztuki przedstawiania postaci i opowiadania historii w animacji. Podczastrwania studiów, program zapewnia wszechstronne szkolenie artystyczne i techniczne, aby pomóc każdemu uczniowi rozwinąć się zarówno w środowisku animacji tradycyjnej, jak i grafiki komputerowej.
Prowadzący: dr dr hab. Joanna Polak, mgr Edyta Adamczak
dr hab. Joanna Polak – Dyplomy opierają się na realizacji własnych projektów z zakresu szeroko pojętej sztuki animacji filmowej. Dyplomanci sami wybierają tematy swoich pracy i dzięki pomocy promotorki zamieniają je w tematy badawcze nadające się do zobrazowania za pomocą animacji filmowej. Najczęstsza formą dyplomu jest około trzyminutowa animowana etiuda filmowa w dowolnej technice tradycyjnej lub/i/albo komputerowej zrealizowana za pomocą narzędzi cyfrowych. Dopuszczalne są też cykle albo odcinki serii, teledyski, trailery do gier, elementy gier, explainery, kampanie społeczne, kampanie reklamowe, zajawki, czołówki/tyłówki, animowane spacery wirtualne etc. Innymi formami dyplomu są prace graficzne /malarskie/ilustracyjne/realizacje książkowe/projekty tatuaży/instalacje/itp., które dzięki technologii AR ujawniają krótkie formy animacyjne. Tak jak animacja filmowa nie da się zamknąć w ramy, tak ta pracownia jest otwarta na innowacyjne podejście do kreowaniaruchomego obrazu i eksperymenty z zakresu nowych trendów. Mottem pracowni jest “Technika-Sztuka-Mistrzostwo” czyli celem jest tworzenie animacji, które ukazują całe spektrum możliwości dyplomantów, którymi chcieliby podzielić się poza granicami murów Uczelni.
mgr Edyta Adamczak – realizacja dyplomu to krótkometrażowy film animowany, dyplom oscyluje wokół 3 minut. Temat autorski, technika dowolna; może być poklatkowa rysunkowa, malarska, technika cut-out (wycinanka), wektorowa, komputerowa 2D, 3D oraz technika mieszana. Film jest udźwiękowiony. Praca dyplomowa może być również formą eksperymentalną, pracą video, instalacją, projektem gry lub inną autorską formą wykorzystującą animację jako język wypowiedzi artystycznej.



Najlepsze dyplomy SNM Studia niestacjonarne

Świetlistość koloru
Cykl obrazów wykonany w hołdzie dla artysty malarza Michała Mazura (25.09.1954 – 05.06.2011), uznanego artysty malarza z Torunia, ojca absolwentki. Praca odtwarza kluczowe miejsca jego życia i twórczości, oddając ich wyjątkowy charakter poprzez barwne malowanie. Praca obejmuje nie tylko obrazy, ale także dzienniki, fotografie i osobiste przedmioty, tworząc kompleksowy portret artysty.
Powstało łącznie 6 obrazów w akrylu o wymiarach 100×140 cm, wykorzystujących wcześniejsze prace, które najpierw powstały w formie cyfrowej na tablecie. Inspiracje pochodzą z fotografii z dzieciństwa, zgromadzonych w albumach rodzinnych/
Nina Hinz, praca dyplomowa licencjacka 2023 wykonana pod kierunkiem Profesora Piotra Smolnickiego.

Dekonstrukcja przedmiotu. O zawłaszczeniu w sztuce.
Działania opisywane w pracy, często wynikające z buntu podyktowanego anty konsumpcjonistyczną postawą, wiążą się z praktykami subwersywnymi, które „zaburzają” odbiór dzieła, i zawłaszczonego przedmiotu, kreując całkowicie nową warstwę semiotyczną, badają nasze relacje w stosunku do reklamy, obrazów, samej sztuki oraz – przedmiotów codziennego użytku. Pospolity przedmiot jest idealnym płótnem dla artystów poruszających tematy masowej reprodukcji sztuki, oraz fetyszyzacji i kultu jakim darzymy rzeczy. Efektem tej pracy jest osiem obiektów, każdy z nich stworzony w duchu strategii art appropriation.
Nicholas Śliwiński, praca dyplomowa magisterska 2023, wykonana pod kierunkiem Profesor Małgorzaty Bałdygi oraz mgr Michała Mazura.

Seria grafik „Tkanka”
Tematyką serii jest miasto oraz związane z nim indywidualne odczucia i obserwacje. Celem projektu było stworzenie serii drukowanych cyfrowo grafik, które poprzez możliwe rozszerzenie w technologii AR mogą odkryć przed odbiorcą kolejne warstwy oferowanych wrażeń wizualno‐ruchowych i dźwiękowych.
Jan Daciuk, praca dyplomowa magisterska 2020, wykonana pod kierunkiem Profesora Andrzeja Kaliny oraz Profesora Krzysztofa Szklannego.

„Ciemnowidzenie”
Abstrakcyjna animacja 2D na pograniczu dramatu i komedii. W Ciemnowidzeniu atmosfera grozy łączy się równolegle z absurdem. Film przedstawia czarno-białe wizje pełne obaw i lęków o niecodziennych okolicznościach.
Weronika Krzewska, praca dyplomowa licencjacka 2020, wykonana pod kierunkiem Profesor Joanny Polak oraz mgr inż. Marcina Wichrowskiego.
Film pokazany na Animation Slam, ASP Gdańsk 2023

„Life Conducting Among Dendrobots: A Case Study”
film animowany w technice trójwymiarowej
Stworzenie dendrobotów, czyli specyficznej wersji cyborgów: połączenia rośliny z maszyną, było próbą odświeżenia przedstawienia klasycznego dualizmu duszy i ciała, materii i pierwiastka nieśmiertelnego.
Jakub Dudek, praca dyplomowa licencjacka, 2018 wykonana pod kierunkiem mgr Michała Mazura oraz mgr inż. Piotra Pawłowskiego.
Pracownia Animacji Profesor Joanny Polak
Podczas zajęć studenci uczą się zaawansowanych technik animacyjnych – tradycyjnych oraz 2D. Zdobywają umiejętności tworzenia scenariusza i storyboardu na potrzeby animacji filmowej i gier komputerowych.

„Aplikacja Dog Walker Punto” Marta Kulińska, 2019, 1’34” – dyplom, explainer video
Aniamcja explainerowa “Dog Walker App Punto” przedstawia rozwiązanie dla zapracowanych właścicieli psów, którzy z różnych powodów nie mają czasu na spacery z czworonogiem. Proponowanym rozwiązaniem jest aplikacja mobilna która łączy grupy właścicieli w sąsiedzkie społeczności, które wzajemnie wspierają się w opiece nad czworonogami.

„Noc” Alisa Temchenko, 2019, 1’56” – ćwiczenie – wyróżnienie w kat. Studenckiej – 8. Ogólnopolski Festiwal Animacji O!PLA 2020
Punktem wyjścia do stworzenia animacji posłużyła piękna ukraińska pieśń “Cicho jest nad rzeką”, którą autorka i Jej mąż codziennie śpiewają na dobranoc swojej córce.

„Dawid – Animatorzy dla Ukrainy”, Maciej Kądziela, 2022, 2:29 – ćwiczenie – film pokazano: 2022 – Łódź – IV RISING OF LUSITANIA AnimaDoc Film Festival ; 2022 Festiwal O!PLA w Łodzi
Jaka jest cena wolności? „Devid” przedstawia porównanie rosyjskiego ataku na Ukrainę do pojedynku Dawida z Goliatem.

„Księżycowa Noc”, Anastasiia Holovchuk, 2021, 3:05 – ćwiczenie, film w technologii AR
Film pokazano: 2021 – Lublin – Noc Kultury 2021
Historia mityczna o patefonu który budzi się od dotyku światła księżycowego.

„Przyjaciel wampira” Justyna Michałowska, 2018, 5’54”- dyplom, etiuda – wyróżnienie w kat. Wczesnoszkolnej – 8. Ogólnopolski Festiwal Animacji O!PLA 2020, film pokazano: 2020 – 14. Festiwal Filmowy „Offeliada” w Gnieźnie
Krótka animacja o ślepej przyjaźni. Bohaterem historii jest Wampir. Pewnego dnia znajduje pchłę. Zaczyna ją karmić, mierzyć jej wzrost i traktować jak najlepszego przyjaciela. Ale z czasem jego poświęcenie odwraca się przeciwko niemu.

„Solidarni z Ukrainą”, Sara Gołębiowska, 2022, 1:20 – ćwiczenie – film pokazano: 2022 – Łódź – IV RISING OF LUSITANIA AnimaDoc Film Festival ; 2022 Festiwal O!PLA w Łodzi
Animacja przedstawia piękną krainę niszczoną przez wojnę i pogrążonych w łzach prostych ludzi, jednak kraina na nowo odradza się z popiołów.
Najlepsze dyplomy
Wydziału Sztuki
Nowych Mediów!
Zapoznaj się z najlepszymi dyplomami studentów studiów niestacjonarnych!
