Przejdź do treści

Z przyjemnością informujemy, że artykuł współautorstwa Panów: prof. dr. hab. Adama Wierzbickiego oraz mgr. inż. Konrada Maciborskiego z Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, został przyjęty na konferencję AIED 2025 (Artificial Intelligence in Education).

Konferencja ta posiada ocenę A w rankingu CORE i gromadzi wybitnych badaczy z całego świata. W tym roku otrzymała rekordową liczbę 800 zgłoszeń (wskaźnik akceptacji: 19%).

Podczas zbliżającej się 26. edycji naukowcy będą świętować ćwierćwiecze postępów w nauce i inżynierii inteligentnych ekosystemów technologii wspierających naukę. Konferencja będzie najnowszą z długotrwałej serii międzynarodowych konferencji, znanych z wysokiej jakości i innowacyjnych badań nad systemami wspieranymi przez sztuczną inteligencję oraz podejściami z zakresu nauki o poznaniu w aplikacjach komputerowych dla edukacji.

Konferencja będzie miała sześć ścieżek tematycznych. Nasz artykuł został zakwalifikowany do ścieżki „Uczenie się, nauczanie i pedagogika”, ponieważ dotyczy eksperymentu kontrolowanego losowo (N=234), który ocenia zdolność Deceptive Chart Detector, opartego na sztucznej inteligencji rozszerzenia do przeglądarki Chrome, do nauczania zarówno studentów uniwersytetów, jak i szkół podstawowych. Deceptive Chart Detector wykorzystuje sieci neuronowe do wykrywania pięciu typów manipulacji wykresami.

Wyniki przedinterwencyjne wykazały dużą podatność zarówno dzieci, jak i dorosłych na wprowadzające w błąd wykresy. Po interwencji, wszystkie grupy poprawiły swoje wyniki, a lekcje wspierane przez sztuczną inteligencję były równie skuteczne, jeśli nie bardziej, niż metody tradycyjne. Wyniki te podkreślają potencjał edukacji wspieranej przez sztuczną inteligencję w redukcji podatności na wprowadzające w błąd wykresy, a tym samym w poprawie umiejętności pracy z danymi.

Artykuł, który został przyjęty na konferencję:

„Boosting Data Literacy: The Role of AI in Teaching Detection of Deceptive Charts”

K. Maciborski, K. Wysocka, K. Żelazowska-Byczkowska, S. Kleanthous and A. Wierzbicki

Badania te zostały przeprowadzone w ramach projektu EUonAIR, tworzącego Centrum Doskonałości w Zakresie Odpowiedzialnej Sztucznej Inteligencji w Edukacji, współfinansowanego przez Komisję Europejską. 


Zobacz inne aktualności