Przejdź do treści

Kim jest CHŁOPKA? 

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie opisuje ją w następujący sposób: „W pudełku dzieci znajdą plansze z sylwetką chłopki. Jej ciało to pole, na którym budują się nowe rytuały, zabawy i więzi, a krwiobieg naszej postaci wypełniają płyny rozmaitych aktywności. Rzucając woreczkiem wypełnionym piaskiem, gracze wędrują po planszy i odkrywają aktywności, rysunki oraz hasła… przy okazji lepiej się poznają”. 

Praca została stworzona przez prof. dr hab. Jaśminę Wójcik, wykładowczynię Wydziału Sztuki Nowych Mediów PJATK, w ramach II edycji projektu Formy Podstawowe organizowanego przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Oprócz planszy, w pudełku „Chłopki” znajduje się także zeszyt, który krąży między uczestnikami zabawy. Każdy z nich odpowiada na pytania zawarte w zeszycie, takie jak: „Po co nam przyjaźń?” lub „Jak powstaje sekret i co może nim być?”. Następnie składa kartkę w trójkąt i ukrywa tam swój mały, wymyślony sekret.

Prof. PJATK dr hab. Jaśmina Wójcik jest wykładowczynią Wydziału Sztuki Nowych Mediów, artystką wizualną, animatorką działań społecznych oraz pomysłodawczynią „Gazety Dzieci”, czyli pisma tworzonego przez dzieci. W swojej twórczości kieruje się empatią, uważnością oraz nastawieniem na współpracę. W „Chłopce” oddaje dzieciom sprawczość, czyniąc je aktywnymi uczestnikami sztuki, zamiast biernymi obserwatorami. Zachęca do zabawy, która pozwala na głębsze poznanie samego siebie i otaczającego świata. 

Czym jest program Formy Podstawowe? 

Formy Podstawowe to cykliczny program edukacyjny skierowany do uczennic i uczniów szkół podstawowych, realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Fundację EFC. Do tej pory wzięło w nim udział ponad 30 artystek i artystów z całego świata. Ich prace trafiają do szkół w specjalnie zaprojektowanych pudełkach, gdzie organizowane są wystawy. Wybrane dzieła stają się częścią szkolnej scenografii lub pomocami dydaktycznymi, a czasem nawet wpływają na zmiany w szkolnych zasadach, przybierając formę akcji lub performansów. Szkoła staje się muzeum.

W 2024 roku kierunek programu jest odwrotny – to muzeum staje się szkołą. Dzieła interpretowane przez dzieci trafiają do nowego „pudełka”, którym jest nowy gmach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. 

Zainteresowany studiami? Skontaktuj się z nami!

Skontaktuj się z Działem Rekrutacji, aby otrzymać odpowiedzi na wszystkie swoje pytania.

rekrutacja@pja.edu.pl


Zobacz inne aktualności