Przejdź do treści

Kim jest CHŁOPKA? 

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie opisuje ją w następujący sposób: „W pudełku dzieci znajdą plansze z sylwetką chłopki. Jej ciało to pole, na którym budują się nowe rytuały, zabawy i więzi, a krwiobieg naszej postaci wypełniają płyny rozmaitych aktywności. Rzucając woreczkiem wypełnionym piaskiem, gracze wędrują po planszy i odkrywają aktywności, rysunki oraz hasła… przy okazji lepiej się poznają”. 

Praca została stworzona przez prof. dr hab. Jaśminę Wójcik, wykładowczynię Wydziału Sztuki Nowych Mediów PJATK, w ramach II edycji projektu Formy Podstawowe organizowanego przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Oprócz planszy, w pudełku „Chłopki” znajduje się także zeszyt, który krąży między uczestnikami zabawy. Każdy z nich odpowiada na pytania zawarte w zeszycie, takie jak: „Po co nam przyjaźń?” lub „Jak powstaje sekret i co może nim być?”. Następnie składa kartkę w trójkąt i ukrywa tam swój mały, wymyślony sekret.

Pracę będzie można ponownie zobaczyć podczas otwarcia nowego gmachu MSN-u (25.10–10.11.2024) w centrum logistycznym „Form podstawowych”.

Prof. PJATK dr hab. Jaśmina Wójcik jest wykładowczynią Wydziału Sztuki Nowych Mediów, artystką wizualną, animatorką działań społecznych oraz pomysłodawczynią „Gazety Dzieci”, czyli pisma tworzonego przez dzieci. W swojej twórczości kieruje się empatią, uważnością oraz nastawieniem na współpracę. W „Chłopce” oddaje dzieciom sprawczość, czyniąc je aktywnymi uczestnikami sztuki, zamiast biernymi obserwatorami. Zachęca do zabawy, która pozwala na głębsze poznanie samego siebie i otaczającego świata. 

Czym jest program Formy Podstawowe? 

Formy Podstawowe to cykliczny program edukacyjny skierowany do uczennic i uczniów szkół podstawowych, realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Fundację EFC. Do tej pory wzięło w nim udział ponad 30 artystek i artystów z całego świata. Ich prace trafiają do szkół w specjalnie zaprojektowanych pudełkach, gdzie organizowane są wystawy. Wybrane dzieła stają się częścią szkolnej scenografii lub pomocami dydaktycznymi, a czasem nawet wpływają na zmiany w szkolnych zasadach, przybierając formę akcji lub performansów. Szkoła staje się muzeum.

W 2024 roku kierunek programu jest odwrotny – to muzeum staje się szkołą. Dzieła interpretowane przez dzieci trafiają do nowego „pudełka”, którym jest nowy gmach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. 

Zainteresowany studiami? Skontaktuj się z nami!

Skontaktuj się z Działem Rekrutacji, aby otrzymać odpowiedzi na wszystkie swoje pytania.

rekrutacja@pja.edu.pl


Zobacz inne aktualności