Program studiów
Założenia programowe
Program studiów oparty jest w dużej części na formie warsztatowej i skupia się na zdobyciu praktycznych umiejętności w zakresie dobrych praktyk w projektowaniu zorientowanym na człowieka (Human-Centered Design). Dzięki doświadczonym wykładowcom i ekspertom z wieloletnim praktycznym doświadczeniem, stworzyliśmy unikalny program zajęć odpowiadający na współczesne, coraz bardziej wymagające potrzeby branży UX. Oferuje on połączenie wiedzy o metodach wdrażania strategii UX w zespole projektowym ze znajomością praw rządzących ekosystemem biznesowym oraz praktyczne umiejętności w dziedzinie designu i komunikacji wizualnej.
Organizacja zajęć
Studia trwają dwa semestry i obejmują dziewięć zjazdów w trybie stacjonarnym i jeden zjazd w trybie zdalnym (łącznie 202h). Zajęcia odbywają się dwa razy w miesiącu w soboty i niedziele w nowoczesnych laboratoriach komputerowych w nowym budynku PJATK. Wybrane przedmioty kończą się określoną przez wykładowcę formą zaliczenia. Warunkiem ukończenia studiów jest obecność na zjazdach, otrzymanie pozytywnych ocen z zaliczeń przedmiotów oraz realizacja i obrona pracy dyplomowej.
Realizacja pracy dyplomowej
Słuchacze przez dwa semestry realizują kompleksowy projekt UX stanowiący ich pracę dyplomową, która najczęściej jest tworzona w czteroosobowych grupach. Temat pracy wybierany jest przez słuchaczy z puli dostępnych zagadnień i prowadzony pod opieką mentora, z którym słuchacze spotykają się w czasie obowiązkowych konsultacji dyplomowych (łącznie 40h). Obrona pracy dyplomowej odbywa się na ostatnim zjeździe studiów w formie publicznej prezentacji.
Praca dyplomowa składa się z części pisemnej oraz technicznej. Część pisemną stanowi opis rozwiązania wybranego problemu UX w formie dokumentacji, na którą składa się m.in. analiza rynkowa podobnych rozwiązań, wyniki badań potrzeb odbiorców, scenariusze użycia produktu lub usługi, opis procesu modelowania struktury i architektury informacji oraz przepływu interakcji, opis kolejnych iteracji interfejsu użytkownika oraz raport ewaluacyjny z przeprowadzonych testów użyteczności.
Na część techniczną składa się kompleksowy prototyp cyfrowego produktu lub usługi z jak najwierniejszym odwzorowaniem detali wizualnych graficznego interfejsu użytkownika i możliwych funkcjonalności w formie interaktywnej.
Tematyka zajęć
Semestr I
Budowanie zespołu (4h)
- Przedmiot obejmuje zagadnienia związane ze skutecznym budowaniem zespołu, w celu owocnej współpracy w oparciu o swoje kompetencje. W ramach zajęć słuchacze poznają zagadnienia z zakresu psychologii biznesu, które pomogą stworzyć więź potrzebną w pracy nad wspólnymi projektami.
Wprowadzenie do Human-Computer Interaction (4h)
- Przedmiot zapewnienia słuchaczom niezbędną wiedzę związaną z podstawowymi aspektami interakcji człowieka z komputerem (Human-Computer Interaction, HCI), tworzeniem graficznych interfejsów użytkownika (Graphical User Interface, GUI), a w szczególności z metodami projektowania zorientowanego na człowieka (Human-Centered Design, HCD).
UX i Human-Centered Design w różnych podejściach do zarządzania produktami i projektami (10h)
- Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z UX i Human-Centered Design w różnych podejściach do zarządzania projektami, produktami: Waterfall, Agile (Scrum, SAFE, Kanban). Podczas zajęć omówiona zostnie integracja i relacje UX w Waterfall i elastyczność Agile, prezentując zalety, ograniczenia i najlepsze praktyki w projektowaniu zorientowanym na człowieka.
Planowanie Badań UX (12h online)
- Przedmiot zapoznaje słuchaczy z metodami badawczymi i uczy jak dobierać je do projektu, a także ćwiczy w praktyce planowanie badań, w tym formułowanie pytań badawczych, określenie próby badawczej i sposobu doboru respondentów.
Prowadzenie Badań UX (14h)
- Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z kompleksowym zrozumieniem procesu prowadzenia badań nad doświadczeniem klienta i użytkownika w projektach CX/UX oraz umiejętności praktycznego wykorzystania zebranej wiedzy podczas realizacji projektów badawczych.
Biznesowa wartość UX 1 (8h)
- Przedmiot przedstawia UX w kontekście wartości biznesowej. Celem zajęć jest wyjaśnienie, jak kluczowe elementy UX, takie jak badania UX, prototypowanie, czy testowanie, przekładają się na wartość biznesową. Dodatkowo, zajęcia przybliżają słuchaczom rolę analizy biznesowej w procesie projektowania UX.
Estetyka i użyteczność w projektowaniu UX (4h)
- Przedmiot dostarcza słuchaczom wiedzę na temat związku między estetyką a użytecznością w kontekście projektowania UX. W ich trakcie słuchacze poznają podstawowe zasady i teorie, które regulują delikatną równowagę między atrakcyjnością wizualną a funkcjonalną skutecznością w projektowaniu zorientowanym na użytkownika.
Myślenie wizualne (6h)
- Przedmiot ma na celu rozwinięcie zdolności interpretacji wizualnych reprezentacji danych. Słuchacze zdobędą wiedzę na temat metody Visual Thinking, uzyskując kompetencje związane z wykorzystaniem różnych narzędzi i technik służących do przekazywania swoich koncepcji oraz rozwiązywania problemów projektowych.
Moodboard i dyrekcja artystyczna (2h)
- Przedmiot obejmuje podstawy prowadzenia dyrekcji artystycznej oraz prezentuje jak tworzyć i korzystać z najważniejszego narzędzia dyrektora artystycznego – moodboardu.
Modelowanie i budowa rozwiązań interaktywnych oparte na badaniach (20h)
- Przedmiot dostarcza słuchaczom wiedzę w jaki sposób na podstawie raportu badawczego klasyfikować merytorycznie (w sposób wizualny) informacje, tak by mogły stać się podstawą do wstępnego szkicowania gotowych rozwiązań. Słuchacze otrzymają wachlarz metod temu służących, tak aby w przyszłości mogli z tego zestawu dobierać te najbardziej odpowiednie, dopasowane do ich aktualnego zadania projektowego. Szczególny nacisk dydaktyczny położony będzie na podniesienie świadomości kontekstów biznesowych.
Semestr II
Analiza trendów UX & UI (2h)
- Przedmiot skoncentrowany jest na badaniu i zrozumieniu najnowszych trendów w projektowaniu interfejsów użytkownika. Ma to na celu ułatwienie tego procesu poprzez dostarczenie słuchaczom nie tylko aktualnych informacji o branżowych trendach, które w przyszłości mogą zostać zapomniane, ale przede wszystkim wiedzy na temat istoty trendów i megatrendów, ich źródeł, umiejętnego wykorzystywania, sposobów poszukiwania oraz potencjału tworzenia nowych.
Twórcze projektowanie, kreatywność i myślenie krytyczne (2h)
- Przedmiot ma na celu zapoznanie słuchaczy ze zjawiskiem kreatywności, myślenia krytycznego oraz podstawowymi zasadami i elementami projektowania produktów cyfrowych. Wykłady obejmują szereg tematów związanych z projektowaniem graficznym, w tym teorię barw, typografię, zasady kompozycji i art direction.
Feedback i komunikacja w zespole (2h)
- Przedmiot obejmuje naukę i praktykę różnych modeli i teorii komunikacji, takich jak komunikacja bez przemocy (NVC), perswazyjna oraz niewerbalna. Słuchacze zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnego wykorzystania feedbacku – kluczowego narzędzia informacji zwrotnej o efektach i rezultatach procesu projektowego. Zajęcia mają również na celu wprowadzenie słuchaczy w kulturę feedbacku w organizacji, czyli zestaw praktyk i postaw promujących dzielenie się i wykorzystywanie feedbacku do rozwoju zawodowego i osobistego.
Marketing, Branding, Design (2h)
- Przedmiot ma na celu ukazanie słuchaczom ich roli w procesie, w kontekście wykraczającym poza najbardziej nawet złożony projekt UX, oraz uwrażliwienie na fakt, że różne grupy interesariuszy mają różne cele, które nierzadko mogą wydawać się sprzeczne z ich własnymi. W trakcie zajęć projektanci UX dowiedzą się, że finalny sukces przedsięwzięcia, w którym uczestniczą, zależy od jakości osiągniętego kompromisu, pomiędzy osobami odpowiedzialnymi za biznes, produkt, UX, design, marketing, branding, czy produkcję.
Prototypowanie interfejsów użytkownika i interakcji (30h)
- Przedmiot obejmuje szeroki zakres tematów, od analizy trendów w projektowaniu UI, przez podstawy kompozycji i design system, aż po praktyczne aspekty tworzenia i dokumentowania prototypów. Słuchacze będą mieli okazję nauczyć się, jak efektywnie wykorzystywać różne narzędzia prototypowania oraz jak stosować najlepsze praktyki branżowe, aby tworzyć interaktywne, innowacyjne i użyteczne produkty cyfrowe.
Prototypowanie z użyciem narzędzi nocode (4h)
Przedmiot dostarcza słuchaczom wiedzę w jaki sposób tworzyć pełnoprawne i responsywne strony internetowe oparte na HTML, CSS i Javascript. Z pomocą odpowiednich narzędzi projektanci mogą błyskawicznie tworzyć zwinne prototypy rozwiązań w ramach pracy nad skomplikowanymi produktami cyfrowymi.
Testowanie użyteczności i ewaluacja UX (30h)
- Przedmiot ma na celu ukazanie słuchaczom dlaczego testowanie użyteczności i ewaluacja User Experience (UX) stanowią kluczowe elementy procesu projektowania, skupiające się na zrozumieniu i doskonaleniu doświadczeń użytkowników. To podejście obejmuje przemyślane strategie i praktyki mające na celu ocenę użyteczności, efektywności oraz satysfakcji użytkowników podczas interakcji z danym produktem, aplikacją czy usługą. Proces ten opiera się na analizie danych dotyczących zachowań i odczuć użytkowników, integrując aspekty poznawcze, emocjonalne oraz ergonomiczne.
Biznesowa wartość UX 2 (2h)
- Kontynuacja przedmiotu przedstawiającego UX w kontekście wartości biznesowej. Celem zajęć jest wyjaśnienie jak kluczowe elementy UX, takie jak badania UX, prototypowanie, czy testowanie przekładają się na wartość biznesową. Dodatkowo, zajęcia przybliżają słuchaczom rolę analizy biznesowej w procesie projektowania UX.
Sztuka prezentowania projektów UX (2h)
- Przedmiot obejmuje techniki opracowywania graficznego projektów UX oraz uczy werbalizowania swoich decyzji projektowych tak, aby tworzyć przekonywające i efektowne prezentacje swoich projektów.
Spotkanie z kierownikami studiów podyplomowych
Nikt nie opowie o studiach proponowanych przez Centrum Kształcenia Podyplomowego lepiej niż ci, którzy je stworzyli. Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania rozmów z kierownikami studiów podyplomowych oraz studiów MBA (w tym kierownikiem CKP Panią Martą Godzisz), które przeprowadziła Pani Aleksandra Szyr.