Przejdź do treści

Program studiów

Założenia programowe

Program studiów oparty jest na formie warsztatowej i koncentruje się zdobyciu praktycznych umiejętności w zakresie komunikacji wizualnej i projektowania graficznego. Na zajęciach zostanie przekazana praktyczna wiedza z zastosowania programów i narzędzi komputerowych, niezbędnych w pracy projektanta i grafika komputerowego. Program obejmuje naukę rysunku cyfrowego (na tablecie), składu tekstu, podstaw fotografii cyfrowej, projektowania stron i aplikacji nakierowanych na użytkownika/konkretnego użytkownika, klienta. Studenci zapoznają się z możliwościami tworzenia grafiki AI oraz zrozumieją zasady funkcjonowania systemów komunikacji wizualnej.

Organizacja zajęć

Studia trwają dwa semestry i obejmują szesnaście zjazdów w trybie stacjonarnym  (łącznie 184 h). Zajęcia odbywają się podczas 8 zjazdów w nowoczesnych laboratoriach komputerowych w budynku PJATK oraz w profesjonalnym studio fotograficznym w budynku C.  Przedmioty kończą się określoną przez wykładowcę formą zaliczenia. Warunkiem ukończenia studiów jest obecność na zjazdach, otrzymanie pozytywnych ocen z zaliczeń przedmiotów.


Program studiów 2024/2025



Tematyka zajęć

Semestr I

1. Prawo autorskie

W ramach zajęć przedstawiona zostanie podstawowa siatka pojęć z prawa autorskiego takich jak utwór, prawa zależne, pola eksploatacji. Przy czym celem przedmiotu jest pokazanie możliwości zastosowania przepisów prawa autorskiego w zawodowej praktyce słuchaczy. Uczestnicy dowiedzą się na co zwrócić uwagę zawierając umowy twórcze, jak korzystać z dozwolonego użytku, czy bronić swoich praw.

2. Rysunek cyfrowy

Celem kursu jest przekazanie słuchaczom podstawowej wiedzy potrzebnej do stworzenia koncepcyjnej sztuki, a następnie wykorzystanie oprogramowania Photoshop we współpracy z tabletem graficznym do szczegółowego odwzorowania tego pomysłu. Omówione będą także metody kolorowania i korzystania z palety kolorów.

3. Grafika bitmapowa: Photoshop

Celem kursu jest przedstawienie wiedzy o narzędziach i programach służących do projektowania graficznego. Przedmiot zakłada naukę następującego programu: Adobe Photoshop oraz jego zastosowanie w zaawansowanej edycji plików rastrowych.Podczas zajęć przedstawiane są po kolei narzędzia oraz funkcjonalności programów. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zadań, a następnie na realizacji indywidualnych projektów za pomocą poznanych narzędzi.

4. Grafika wektorowa Illustrator

Celem kursu jest przedstawienie wiedzy o narzędziach i programach służących do projektowania graficznego. Przedmiot zakłada naukę następujących programu Adobe Illustrator służącego do tworzenia grafiki wektorowej. Podczas zajęć przedstawiane są po kolei narzędzia oraz funkcjonalności programów. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zadań, a następnie na realizacji indywidualnych projektów za pomocą poznanych narzędzi.

5. InDesign

Celem przedmiotu jest poznanie podstaw pracy z tekstem poprzez naukę obsługi programu graficznego Adobe InDesign. Podczas zajęć przedstawiane są po kolei narzędzia oraz funkcjonalności programu. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zadań, krok po kroku, a następnie na realizacji indywidualnych projektów za pomocą poznanych narzędzi.

6. Komunikacja Wizualna

Komunikacja wizualna jest uniwersalnym językiem porozumiewania się z odbiorcą. To suma sygnałów wysyłanych najczęściej przez marki, za pomocą których przekazywane są określone wartości. Wywodząc swoje korzenie z oznaczeń własności, statusu czy klanu jest głęboko osadzona w zbiorowej świadomości człowieka. Poprzez świadome odwoływanie się do określonych skojarzeń i działając na wiele zmysłów jest uniwersalnym językiem przełamującym bariery kulturowe i poznawcze. Celem niniejszych zajęć jest nauka tego języka i świadome korzystanie z jego immanentnych części składowych: barwy, znaku, litery i motywu graficznego, tak, aby układały się w historie warte opowiedzenia.

7. Podstawy Projektowania UI

Celem kursu jest wprowadzenie w proces prototypowania graficznych interfejsów użytkownika (GUI) i interakcji, który jest jednym z najważniejszych elementów projektowania zorientowanego na użytkownika (Human-Centered Design) i User Experience (UX). Pozwala on na testowanie i ewaluację koncepcji działania i wyglądu produktów cyfrowych takich jak strony internetowe, aplikacji mobilne itp. Słuchacze zapoznają się z praktycznymi metodami pracy z aplikacjami/serwisami do projektowania GUI. Dzięki wykorzystaniu wzorców i przewodników stylu dla różnych platform nauczą się szybkiego prototypowania pozwalającego zwizualizować koncepcję projektu interaktywnego na różnym poziomie złożoności.

Semestr II

8. Systemy Komunikacji Wizualnej

Komunikacja wizualna jest uniwersalnym językiem porozumiewania się z odbiorcą. To suma sygnałów wysyłanych najczęściej przez marki, za pomocą których przekazywane są określone wartości. Wywodząc swoje korzenie z oznaczeń własności, statusu czy klanu jest głęboko osadzona w zbiorowej świadomości człowieka. Poprzez świadome odwoływanie się do określonych skojarzeń i działając na wiele zmysłów jest uniwersalnym językiem przełamującym bariery kulturowe i poznawcze. Celem niniejszych zajęć jest nauka tego języka i świadome korzystanie z jego immanentnych części składowych: barwy, znaku, litery i motywu graficznego, tak, aby układały się w historie warte opowiedzenia.

9. Fotografia cyfrowa i techniki oświetleniowe

Celem kursu jest przedstawienie wiedzy związanej z cyfrową fotografią poprzez realizację praktycznych ćwiczeń. Słuchacze zapoznają się z funkcjonalnościami lustrzanki cyfrowej, technologią lightpaintingu oraz oświetlaniem przestrzennych elementów przez zastosowanie światła ciągłego. Omówione zostanie prawo fotometryczne. Zaprezentowana zostanie wiedza z zakresu fotografii reklamowej.

10. Grafika AI

Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną koncepcją sztucznej inteligencji wraz z istniejącymi narzędziami używanymi do generowania treści graficznej. W ramach kursu przedstawione będą również narzędzia bazujące na arkuszach Colaboratory a także będą poruszone kwestie związane z poprawnym wykorzystywaniem promptów, kwestiami związanymi z prawami autorskimi w zakresie zabezpieczenia się przed potencjalnym naruszeniem własnej twórczości przez AI.

11. Projektowanie Internetowe

Słuchacze podczas kursu poznają zestaw reguły oraz właściwości obiektów które tworzą kreację internetową wyświetlaną w przeglądarce internetowej. Słuchacze pracują z systemem zarządzania treści typu Wordpress w celu stworzenia produkcyjnej, responsywnej strony internetowej, uwzględniającej  własny layout, strukturę oraz zasady projektowania pod użytkownika. Na zajęciach omawiane są zagadnienia projektowania i implementacji stron typu landing page.


Spotkanie z kierownikami studiów podyplomowych

Nikt nie opowie o studiach proponowanych przez Centrum Kształcenia Podyplomowego lepiej niż ci, którzy je stworzyli. Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania rozmów z kierownikami studiów podyplomowych oraz studiów MBA (w tym kierownikiem CKP Panią Martą Godzisz), które przeprowadziła Pani Aleksandra Szyr.