Przejdź do treści

Paweł Tkaczyk

1. Na początek o pracy zawodowej. Jaki jest obszar Pana specjalizacji zawodowej?

Zajmuję się strategią marki. Od 20 lat pomagam ludziom w budowaniu silnych marek. Głęboko wierzę, że dobre działanie marketingowe to świetnie opowiedziana historia. Dlatego najczęściej piszemy dla klientów strategię komunikacji czy strategię promocji.

2. Z jakimi wyzwaniami spotyka się Pan w swojej pracy zawodowej?

Klienci przychodzą do mnie wtedy, kiedy chcą zbudować silną markę w swojej firmie. Wyzwania, jakie spotykam w mojej pracy posiadają dwa człony. Z jednej strony firma posiada świetny produkt, o którym nie potrafi opowiedzieć, tak by wzbudzić zainteresowanie potencjalnych klientów. Z drugiej strony, pracuję dla wielu branż  i bardzo często moim wyzwaniem zawodowym jest poznanie i zrozumienie specyfiki firmy mojego klienta.

3. Jakie kluczowe zagadnienia porusza przedmiot programowy prowadzony przez Pana na studiach MBA?

Są to zagadnienia związane z szeroko pojętą komunikacją. Często jest tak, że zarządzający firmami, budując sieć marketingową skupiają się na swoim produkcie, usłudze, którą świadczą,  natomiast zapominają o  kluczowym pytaniu: Komu i w czym pomagasz?  Dobra marka musi być użyteczna i wymaga zdefiniowania rynku –  o tym mówimy na zajęciach. Analizujemy także stan rynku oraz dyskutujemy, jak może się zmienić w najbliższej przyszłości. Skupiamy się na rozpoznawaniu potrzeb konsumenta. Opowiadam  o tym w jaki sposób  je poznawać i badać oraz  jak  dostosować komunikację do potrzeb. Na naszych spotkaniach dużo mówię o wartości miary, badań, parametrów. Zazwyczaj dzieje się to wtedy, kiedy omawiamy pracę stratega, czyli człowieka, który zabiera firmę z punktu A do punktu B rozwijając tym samym jej potencjał. Podchodząc do studentów, jako do osób zarządzających pytam ich: Po czym będą w stanie poznać, że ich marka przeszła do punktu docelowego?

4. Co jest dla Pana najistotniejsze w przekazie wiedzy związanej w wykładanym przedmiotem na studiach?

W przekazie wiedzy opieram się na praktycznych przypadkach z pracy w mojej branży. Pracując ze studentami MBA, jestem świadomy tego, że na stanowisku zarządzającym będą oni odpowiedzialni za wdrożenie omawianych działań, stąd tłumaczę im  w jaki sposób  nadzorować i oczekiwać od pracowników elementów budowania silnej marki. 

5. Jakich tematów dotyczą najczęściej dyskusje ze studentami na Pana zajęciach?  Co studentów najbardziej interesuje?

Dyskusje ze studentami na moich zajęciach dotyczą m.in. potrzeb i idących za nimi decyzjami, jakie podejmujemy w życiu.  Kolejnym obszarem naszych częstych dyskusji są założenia prowadzenia biznesu i działania marketingowe, co jest pożądane, a co nie da wymiernych efektów z perspektywy stratega, ale także konsumenta.

6. Jakich umiejętności nabywają studenci podczas studiowania przedmiotu prowadzonego przez Pana na MBA?

 Studenci nabywają umiejętności zarządzania dobrze prowadzoną komunikacją reklamową, są świadomi zadań jakie ma spełniać w kontakcie z potencjalnym klientem. Wiedzą, kiedy jest ona dobrym przekazem marketingowym, a kiedy nie jest efektywna. Skuteczna komunikacja to taka, która spełnia założone wcześniej cele. Jeśli nie mamy świadomości tego jaki cel chcemy osiągnąć poprzez odpowiedni przekaz to nie jesteśmy w stanie określić czy komunikacja spełniła nasze oczekiwania. Stąd zaczynamy od definiowania głównego celu. Następnie  przeprowadzamy analizę, która część komunikacji  powinna spełniać określone zadania i w jaki sposób można to osiągnąć.

7. W jaki sposób mogą wykorzystać tę wiedzę w swojej pracy zawodowej?

 Jeśli pracują w marketingu to mogą bezpośrednio wykorzystać omawiane przykłady działania, budując swoją markę czy markę firmy, w której pełnią funkcje zarządzające. Natomiast jeśli ich stanowisko nie jest tak mocno związane z tą branżą to jedną z najważniejszych rzeczy które wynoszą jest umiejętność nadzorowania marketingu. Znają realia marketingowe i wiedzą czego mogą się spodziewać po dziale opartym na tym obszarze oraz są świadomi tego jak powinna wyglądać skuteczna komunikacja między marką, a klientem.

8. Co jest dla Pana wartościowe w pracy z uczestnikami studiów MBA w PJATK?

 Odpowiadając na to pytanie, przytoczę może cytat Seneki: „Ucząc innych, sami się uczymy.” Myślę, że właśnie to jest dla mnie najbardziej wartościowe w pracy z uczestnikami studiów MBA dla branży IT w PJATK. Nasza relacja opiera się na dwustronnym rozwoju. Ja uczę ich określonych umiejętności, oni pytają i dyskutują na bardzo ważne tematy. Dzięki tej pracy mam kontakt z ludźmi, którzy rzeczywiście zadają pytania, o których ja bym wcześniej nie pomyślał. To pomaga mi często lepiej obsługiwać moich klientów.

Paweł Tkaczyk – jak sam twierdzi – zarabia na życie opowiadaniem historii. Buduje silne marki – pracuje m.in. z Agorą, Grupą Allegro.  Doradza startupom i innym przedsiębiorstwom – jako mentor np. podczas Startup Weekend czy Startup Fest. Dzieli się wiedzą – piszę blog o budowaniu marki, popełnił trzy książki: „Zakamarki marki”, „Grywalizacja” oraz „Narratologia”. Prowadzi szkolenia z marketingu, brandingu, social media… Kocha literki niemal w każdej – poza Comic Sans – formie.