Zestaw zagadnień na egzamin dyplomowy
- Władza cesarza na przestrzeni dziejów Japonii.
- Najważniejsze cechy rządów samurajów.
- Wyjaśnij znaczenie pojęć „performans” i „performatyka”.
- Podaj typy widowisk i omów wybrane (np. teatralne).
- Omów klasyczne teatry japońskie: nō, kabuki, bunraku.
- Współczesna kultura japońska – omów wybranego twórcę lub dzieło.
- Japoński system wzorów i norm społecznych.
- Japoński rok obrzędowy – najważniejsze święta i obrzędy przejścia.
- Cechy wyróżniające klasyczną sztukę japońska (literaturę, architekturę lub malarstwo).
- Legendy, mity i baśnie w literaturze japońskiej – omów lub zastanów się, jakie pełnią funkcje we współczesnej sztuce?
- Ogólne cechy tradycyjnej japońskiej estetyki oraz jej główne kategorie.
- Sintoizm, buddyzm, konfucjanizm – omów wybraną religię w kontekście kultury japońskiej.
- Etapy świąt matsuri.
- Ceremonie oczyszczania w sintoizmie.
- Mityczny obraz świata – omów na przykładzie kultury Japonii.
- Dlaczego Michel Foucault określa kulturę jako „system represywny”?
- Scharakteryzuj tzw. „posthumanistykę”.
- Jakie znaczenie ma język dla danej społeczności. Czy znasz jakieś teorie języka?
- Wykorzystywanie kategorii płci w badaniach kultury.
- Na czym polega proces enkulturacji?
- Teatr nō – forma, historia, sztuka i etos aktora.
- Reformy i zmiany w obrębie tradycyjnych sztuk widowiskowych w okresie Meiji.
- Powojenne kino japońskie: dzieła, twórcy, kierunki. Omów na wybranych 2–3 przykładach.
- Objaśnij dwa spośród podanych pojęć: wiedza, prawda, epistemologia, aksjologia, indukcja, dedukcja, hermeneutyka.
- Czy Polskę można uznać za kraj postkolonialny?
- Omów początki kinematografii oraz wczesne kino w Japonii.
- Kategoria estetyczna kawaii – omów na przykładach.
- Zjawisko popkultury japońskiej – omów na wybranych przykładach.
- Niematerialne dziedzictwo Japonii – omów na przykładach.
- Anime. Specyfika medialna, kontekst kulturowy, twórcy.
- Współczesna literatura japońska – omów zjawisko na wybranych 2–3 przykładach.
- Zesłańcy polityczni – ich dokonania i rola w procesie poznania Azji Wschodniej.
- Bronisław Piłsudski – dokonania i znaczenie dla poznania i zachowania kultury Ajnów.
- Podróże Marko Polo – znaczenie jego relacji w konstruowaniu obrazu świata i poznawaniu Azji.
- Mniejszości etniczne we współczesnej Japonii – ich historia i status.
- Mniejszości wyznaniowe we współczesnej Japonii (ich geneza i status).