Watch Docs - Festiwal filmowy

Watch Docs - Festiwal filmowy

To już 20. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie!

Jeden z najstarszych i największych festiwali filmów o prawach człowieka na świecie tym razem, ze względu na pandemię, odbędzie się wyłącznie on-line. Od 4 do 13 grudnia, na platformie mojeekino.pl, będziemy mogli zobaczyć najważniejsze i najnowsze dokumenty składające się na program 20. edycji festiwalu (cena biletu na pojedynczy seans to 9 złotych; karnetu na 5 filmów: 30 zł), a od 14 grudnia na vod.pl pojawią się starannie wyselekcjonowane najlepsze dokumenty z poprzednich edycji WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie. Te filmy będzie można oglądać bezpłatnie, do 30 grudnia.

W centrum programu tegorocznej edycji znalazła się tradycyjnie sekcja konkursowa, w której rywalizuje dziewięć tytułów z całego świata. Obok konkursu zobaczymy wybór filmów dotyczących propagandy tworzonej przez wielkie korporacje (sekcja „Dyskretny urok propagandy”), retrospektywę poświęconą ekologii i zmianom klimatu w kontekście praw człowieka („Zmieniamy klimat”), a także zestaw nowych, znakomitych dokumentów amerykańskich. W programie są również: sekcja „Chcę zobaczyć” - panorama współczesnego dokumentu zaangażowanego, w której znalazły się filmy poruszające kwestie znajdujące się obecnie w centrum uwagi obrońców praw człowieka na świecie, sekcja „Nowe filmy polskie” oraz krótkometrażowe dokumenty prezentowane w sekcji „Na krótko”. Nie zabraknie także przeglądu dokumentów Kazuhiro Sody - tegorocznego laureata Nagrody im. Marka Nowickiego, przyznawanej przez Zarząd Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka za wybitne osiągnięcia w ukazywaniu praw człowieka w filmie.

Filmy konkursowe

Wśród filmów konkursowych znalazły się m.in. „Pewnego razu w Wenezueli” zachwycająca wizualnie opowieść Anabel Rodríguez Ríos o Congo Mirador - pływającej rybackiej osadzie na jeziorze Maracaibo. „Choć widoki zapierają dech w piersiach, nie żyje się tu łatwo. Jezioro zarasta, wodę zanieczyszczają odpady z pobliskiej rafinerii. Jak w soczewce widać tu wszystkie problemy Wenezueli.” - pisze o filmie dyrektor programowy festiwalu Konrad Wirkowski. O statuetkę walczyć będzie też „Złota trucizna”, nowy film utytułowanego szwedzkiego mistrza dokumentu – Fredrika Gerttena. To z kolei niezwykła historia południowoafrykańskich kopalni, w których wydobyto jedną trzecią znanych ludzkości zasobów złota. Cena tego kruszcu jest jednak wyższa niż wskazują światowe notowania: toksyczne odpady - produkt uboczny „gorączki złota” w RPA - do dziś powodują niewyobrażalne szkody w lokalnych społecznościach.
Zobaczymy też m.in. nowy dokument Mayi Zinshtein, autorki słynnego filmu o izraelskich ultrasach i ich politycznych powiązaniach („Czyści”, oryg. tyt.: Forever Pure). „Przyjdź Królestwo Twoje” opowiada z kolei o niebezpiecznych związkach polityki i religii, ponad wyznaniami, w ramach sojuszu chrześcijańskich kaznodziejów z Południa USA i izraelskiej prawicy.

„Tylko diabeł żyje bez nadziei” Magnusa Gerttena to z kolei dokumentalny thriller, pełen niespodziewanych zwrotów akcji. W rolach głównych: uzbeccy agenci, rzekomi terroryści i bohaterka, która rzuca wyzwanie wszechwładnej dyktaturze.
Brytyjski „W domu reżysera” w reżyserii Marca Isaacsa to zabawny, ale i skłaniający do refleksji dokument, którego twórca umiejętnie zaciera granice między prawdą i fikcją, stawiając fundamentalne pytania o granice zaangażowania artysty w swoje dzieło i jego odpowiedzialność za losy bohaterów.
W programie festiwalu znajdą się także m.in.: irański film „Cienie bez słońca”, reż. Mehrdad Oskouei, (Nagroda Srebrnego Rogu na tegorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym), przedstawiający wstrząsające historie nastolatek odsiadujących w teherańskim więzieniu wieloletnie wyroki za najcięższe przestępstwa oraz „Zwyczajny kraj” – wyjątkowy dokument Tomasza Wolskiego zmontowany z archiwalnych materiałów operacyjnych milicji i służb bezpieczeństwa PRL.


Laureata lub Laureatkę poznamy, nietypowo, już na początku festiwalu - podczas gali otwarcia 4 grudnia. Filmy ocenia jury w składzie:

  • Joakim Demmer - niezależny filmowiec, który w swoich dokumentach porusza głównie kwestie polityczne i społeczne. Wiele nakręconych przez niego filmów zdobyło festiwalowe nagrody i trafiło do międzynarodowej dystrybucji. Jego dokument “Martwe osły nie boją się hien” był pokazywany w ponad 40 krajach.
  • Tomasz Kolankiewicz - filmoznawca, historyk filmu i programista filmowy. Od 2020 roku Dyrektor Artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Przez wiele lat współpracownik Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Nowego Teatru w Warszawie i licznych festiwali filmowych.
  • Andrea Kuhn - dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Filmów o Prawach Człowieka w Norymberdze. W latach 2000 – 2010 była dyrektorką festiwalu filmu niemego StummFilmMusikTage Erlangen. W 2008 i 2009 roku przewodniczyła Human Rights Film Network. Współpracuje z ANHAR (The Network for Arab Human Rights Film), przez 5 lat należała do zarządu Dox Box e.V. – organizacji wspierającej filmowców w krajach arabskich.
  • Mila Schlingemann - Była współzałożycielką Unheard Film Festival, którego program koncentruje się na roli dźwięku w filmie oraz zajmowała się rozwijaniem projektów i produkcją dla Rocket Cinema – zasłużonego amsterdamskiego festiwalu filmowego, łączącego film z muzyką na żywo w różnych lokalizacjach. Szefowa programerów w Eye Filmmuseum – narodowym holenderskim muzeum filmu i sztuki ruchomego obrazu.
  • Caroline von Kuhn – producentka i reżyserka filmowa i teatralna, Dyrektorka Catalyst – programu finansowania kina niezależnego w Sundance Institute. Przez kilka lat pracowała dla Tribeca Film Festival – najpierw przez cztery lata zajmując się promocją, później prowadząc program Industry. Promocją filmów zajmowała się również dla firmy dystrybucyjnej Apparition oraz Film Society of Lincoln Center w Nowym Jorku.