fbpx
Prace studentów i wykładowców PJATK na festiwalu w Rzeszowie

Prace studentów i wykładowców PJATK na festiwalu w Rzeszowie

Instalacje multimedialne dyplomantów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych to zarówno dobra, interaktywna zabawa jak i mroczny świat artystycznych fantazji. Na festiwalu w Rzeszowie będzie można sprawdzić czy jest się prawdziwym „twardzielem”, przejrzeć się w nałożonych na twarz filtrach inspirowanych Snapchat’em czy doświadczyć procesu malowania, w którym tworzywem malarskim jest światło. Wszystkie prace powstały na Wydziale Sztuki Nowych Mediów w Warszawie.


To unikalne miejsce gdzie edukacja z obszaru sztuk wizualnych łączy się z wiedzą programistyczną - wskazuje Ewa Satalecka, Dziekan Wydziału SNM PJATK. Działania kreatywne oparte o systemy przetwarzania danych w czasie rzeczywistym i eksperymenty interdyscyplinarne są na stałe wpisane w program Pracowni Multimediów, którą prowadzi, wraz z zespołem specjalistów, Anna Klimczak - artystka wizualna i kuratorka prezentowanej wystawy. Na RE: Rzeszów Festiwal będzie można obejrzeć prace z tego wyjątkowego laboratorium. Zobaczymy projekty absolwentów oraz twórców multimedialnych, którzy uczą studentów języków nowych technologii.

W wyizolowanych od światła boksach zobaczymy m.in. wirtualne portrety Emilii Ishizaki zatytułowane ‘Noppera-bō’ (2022), które autorka umieściła w zalanych organiczną masą ramach. Nazwa jest określeniem mitologicznego, japońskiego demona bez twarzy, który straszy śmiertelników. Jego świat
jest przerażający, bo pozbawiony oblicza. Widzowie wchodząc w obszar instalacji są obserwowani z ukrytej kamery, a ich wizerunki przetwarzane w „niemile” widziane maski. Emilia Ishizaka tworzy orbitując wokół ilustracji oraz animacji rysunkowej. Inspiruje się tym, co niedopowiedziane, a pod względem estetycznym czerpie ze swojego pochodzenia, czyli z kultury Japonii. Artystka działa w takich obszarach jak: motion design, 3D czy grafika generatywna.
Promotorzy pracy: dr hab. Anna Klimczak, mgr Olga Wroniewicz, dr hab. Monika Murawska

Inny młodym twórcą, nierozłącznie związanym z nowymi technologiami jest Bartosz Wyszyński. Intensywnie współpracując z kolektywami muzycznymi, buduje m.in. rozwiązania wizualne podczas koncertów. Jego praca dyplomowa pt. ‘BE A MAN!’, którą zobaczymy na
Bulwarach nad Wisłokiem, to multimedialna próba uchwycenia nieoczywistych stereotypów świadczących o tzw. prawdziwej męskości. Za pomocą urządzeń, które znamy z konsol do gier, będziemy mieli okazję zmierzyć się z metaforami dotyczącymi ograniczeń zawartych w byciu przysłowiowym twardzielem. Zabawa w deszczu interaktywnych, obraźliwych epitetów ma uświadomić jak nisko sięgają społeczne schematy. Bartosz Wyszyński analizując męskość opisywaną w zachodniej kulturze, uznaje za niektórymi badaczami, że mężczyźni, poświęcając autorefleksję i spontaniczność, rzucają się w wir walki ze światem zewnętrznym pozwalając niszczyć to, co najważniejsze, czyli poczucie, że są po prostu ludźmi. 
Promotorzy pracy : dr hab. Anna Klimczak, mgr Tomasz Miśkiewicz, dr Jakub Karpoluk

W rzeszowskim plenerze będzie można także zajrzeć do wirtualnej pracowni artystycznej. Tomasz Miśkiewicz, który na co dzień tworzy wielkoformatowe widowiska wizualne oraz jest bywalcem międzynarodowych konferencji dotyczących programowania, zaprasza na pokaz pt. ’diBrush’(2022). Instalacja multimedialna jest inspirowana ’street art’em’. W projekcie wykorzystuje specjalnie zaprojektowane pędzle, w których farba zastąpiona jest przez światło niedostrzegalne przez odbiorcę. Realny pędzel i wirtualna farba pozwalają doświadczyć technik sztuki ulicznej w zaskakującej 'rzeczywisto-wirtualnej' formie.